Biežāk uzdotie jautājumi un atbildes par piesardzības pasākumiem Latvijas Pasta darbībā Covid-19 izplatības novēršanai

Biežāk uzdotie jautājumi un atbildes par piesardzības pasākumiem Latvijas Pasta darbībā Covid-19 izplatības novēršanai

Pastiprinoties piesardzības pasākumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai, Latvijas Pasts apkopojis biežāk uzdotos jautājumus un atbildes par izmaiņām Latvijas Pasta pakalpojumu sniegšanu, aicinot klientus būt saprotošiem un ievērot nepiciešamās drošības normas. Citos jautājumos Latvijas Pasts aicina sazināties ar uzņēmuma Klientu centru:  27008001, 67008001, info@pasts.lv

J. Vai, apmeklējot pasta nodaļu, ir jālieto sejas maska?  
   
A. Atbilstoši grozījumiem 2020.gada 9.jūnija Ministru kabineta Noteikumos Nr.360 Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai no 2020.gada 14.oktobra mutes un deguna aizsegi ir jālieto tirdzniecības vietās, tajā skaitā pastā, tāpēc, apmeklējot pasta nodaļu, aizsargmaskas lietošana ir obligāta, izņemot bērniem līdz 13 gadu vecumam.  
 
J. Kādi vēl drošības pasākumi jāievēro, apmeklējot pasta nodaļu?

A. Aicinām izvērtēt pasta nodaļas apmeklējuma nepieciešamību, iespējami izvēloties pakalpojumu attālinātu saņemšanu, un nedoties uz to, ja ir elpceļu infekcijas slimības simptomi vai pazīmes. Apmeklējot pasta nodaļu, stingri jāievēro visi drošības pasākumi – nedrūzmēties un ievērot divu metru distanci, savu kārtu, ja iespējams, uzgaidīt nodaļas ārpusē, kā arī lietot individuālos aizsardzības līdzekļus un rūpēties par nepieciešamo higiēnu

J. Vai pasta nodaļu darbinieki, pastnieki un kurjeri ievēro drošības pasākumus?

A. Izvērtējot nepieciešamos drošības pasākumus, pie visām pasta nodaļu klientu apkalpojošajām kasēm ir speciālas stikla aizsargbarjeras, kas minimizē nodaļas darbinieka un apmeklētāja saskarsmi; pasta nodaļu un citu struktūrvienību inventārs, tāpat kā līdz šim, tiek pastiprināti dezinficēts, bet darbinieki turpina ievērot individuālos drošības pasākumus – lietot dezinfekcijas līdzekļus, sejas aizsargvairogus vai maskas un cimdus tieša kontakta gadījumā ar klientu. Pasta nodaļās klientiem ir jāievēro divu metru distance, un nodaļā ieteicams vienlaikus uzturēties tik cilvēku, cik tajā ir apkalpojošo kases sistēmu.  

J. Man ir pienācis pasta sūtījums, taču šobrīd nevaru vai nevēlos apmeklēt pasta nodaļu. Kādas ir alternatīvas sūtījuma saņemšanai?

A. Lai nebūtu jāuzkavējas pasta nodaļā, Latvijas Pasts aicina izmantot uzņēmuma mobilās lietotnes iespējas, kas ļauj pakalpojumiem pieteikties attālināti un nodaļā ierasties tieši uz sava pakalpojuma saņemšanu. Attālināti pieteikties pakalpojumiem iespējams 86 lielākajās un noslogotākajās pasta nodaļās visā Latvijā; šo nodaļu saraksts pieejams te

Kā alternatīvu reģistrētu sūtījumu saņemšanai pasta nodaļās Latvijas Pasts iesaka šo sūtījumu pārvirzīšanu uz  jebkuru no Latvijas Pasta pakomātiem visā valstī, izmantojot uzņēmuma mobilo lietotni. Latvijas Pasts nodrošina iespēju mobilajā lietotnē attālināti pārvirzīt jebkuru izsekojamu, ierakstītu vai apdrošinātu pasta sūtījumu uz kādu no uzņēmuma vairāk nekā 60 pakomātu visā Latvijā vai uz jebkuru citu sev ērtāku adresi. . 

J. Vai Latvijas Pasts turpina nodrošināt pensiju, pabalstu vai atlīdzību piegādi saņēmēja dzīvesvietā?

A. Pensiju, pabalstu vai atlīdzības piegāde saņēmēju dzīvesvietās Latvijas Pasts nodrošina līdzšinējā kārtībā – izmaiņas šī pakalpojuma sniegšanā nav paredzētas.

J. Vai ir obligāti jāapmeklē pasta nodaļa, lai saņemtu pensiju vai pabalstu no Pasta norēķinu sistēmas (PNS) konta?

A. Klientiem, kas pensijas un pabalstus saņem savā kontā PNS, nav obligāti jādodas uz pasta nodaļu to saņemšanai, taču, lai saņemtu izmaksu savā dzīvesvietā ar pastnieka starpniecību, šis pakalpojums jāpiesaka Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā (VSAA). VSAA klientam pensijas piegāde dzīvesvietā izmaksās 2,39 eiro. 

Iesniegumu VSAA par izmaksas adreses maiņu, izlemjot par turpmāku pensijas piegādi dzīvesvietā, iespējams iesniegt elektroniski portālā Latvija.lv, izvēloties e-pakalpojumu Iesniegums iestādei un savu vēlmi paužot brīvā formā. Iesniegumu iespējams nosūtīt arī pa pastu vai nogādāt jebkurā VSAA klientu apkalpošanas centrā, izņemot Talejas ielā 1, Rīgā, un atstāt speciāli izvietotā kastītē iesniegumiem. Sīkāka informācija par pensiju piegādi dzīvesvietā pieejama šeit. 

Alternatīva ir izmaksa no PNS konta dzīvesvietā, kas ir dārgāks pakalpojums. Izmaksu no PNS konta iespējams pieteikt Latvijas Pasta Klientu centrā: 27008001, 67008001, info@pasts.lv

J. Vai ar Latvijas Pasta starpniecību iespējams nosūtīt pasta sūtījumus Latvijā un uz ārvalstīm?

A. Ievērojot visā pasaulē noteiktos koronavīrusa Covid-19 izplatības novēršanas pasākumus, starp daudzām valstīm ir atcelti vai ierobežoti starptautiskie pasažieru pārvadājumi, tāpēc joprojām ir ierobežota un kavēta pasta sūtījumu apmaiņa ar daļu ārvalstu. Tas saistīts ar faktu, ka lielākā daļa starptautisko pasta sūtījumu tiek piegādāti ar pasažieru lidmašīnām, kurās patlaban ietilpināmais pasta sūtījumu apjoms ir nepietiekams, tāpēc tiek meklēti visi cita veida piegādes ceļi, tostarp izmantojot arī sauszemes, ūdens un sliežu ceļus. 

Piegādes aizkavē arī sūtījumu sastrēgumi un rindas starptautiskajās tranzīta lidostās, no kurām tos tālāk izsūta uz citām saņēmējvalstīm. Turklāt piegāžu nosacījumi, kas kavē sūtījumu savlaicīgu nonākšanu pie adresātiem, iespējami arī katrā individuālajā valstī. Minēto iemeslu dēļ jebkādi pasta sūtījumu piegādes termiņi un kvalitātes standarti patlaban starptautiskā līmenī ir atcelti un nav spēkā. 

Latvijas Pasts patlaban nodrošina sūtījumu piegādes faktiski uz visām pasaules valstīm, tāpēc sūtījumus nosūtīšanai uz ārvalstīm pasta nodaļās pieņem, taču jārēķinās, ka maršrutu plānošana prasa ilgāku laiku: sūtījumi, kurus nav iespēju nekavējoši izsūtīt uz ārvalstīm, tiek uzglabāti Latvijas Pasta šķirošanas kompleksā un nosūtīti, tiklīdz tas ir iespējams.  

J.  Vai iespējams nosūtīt un saņemt Eksprespasta sūtījumus? 

A. Šobrīd ārvalstu sūtījumi tiek piegādāti uz visiem pieprasītajiem galamērķiem. Piegāžu jautājumi tiek aktīvi risināti, nepieciešamības gadījumā meklējot alternatīvus maršrutus un transportēšanas iespējas. Aicinām sekot līdzi Eksprespasta un Latvijas Pasta sociālo tīklu kontiem un informācijai to interneta mājaslapās, kur operatīvi tiek sniegta informācija par visiem aktuālajiem jaunumiem. 

Ņemot vērā Covid-19 izraisītos apstākļus un alternatīvu maršrutu izmantošanas nepieciešamību, patlaban ir būtiski pieaugušas transportēšanas izmaksas uz Krieviju, tāpēc Eksprespasta sūtījumiem uz šo valsti tiek piemērots papildu tarifs, kas tiks atcelts, mainoties piegādes nosacījumiem. 

J. Vai ar pasta sūtījumiem iespējams izplatīt koronavīrusu Covid-19?

A. Atbilstoši informācijai, ko Latvijas Pasts ir saņēmis no Slimību profilakses un kontroles centra, iespēja inficēties no pasta sūtījumiem ir maza, un uz pasta sūtījumiem nekādi ierobežojumi neattiecas, tāpat nav saņemtas nekādas starptautiskas indikācijas, ka pastāvētu šāds risks. Tādēļ, kā visiem valsts iedzīvotājiem, ir svarīgi arī pasta darbiniekiem nenākt uz darbu slimiem, un Latvijas Pasts maksimāli to kontrolē, nodrošinot, ka uzņēmuma darbinieki slimi uz darbu nenāk. 

Tajā pašā laikā katra sūtījuma – vēstules vai preses izdevuma – dezinfekcijas nepieciešamība noteikti būtu jāapsver katram gala saņēmējam, arī pašam ievērojot individuālo higiēnu un mazgājot un dezinficējot rokas. Arī adresāta pastkastītes noteikti būtu dezinficējamas, līdzīgi kā Latvijas Pasts dezinficē savus pakomātus. Jāņem vērā, ka preses izdevums vispirms tiek drukāts tipogrāfijā, šķirots servisā ārpus Latvijas Pasta un tikai pēc tam piegādāts tālākai izplatīšanai. 

J. Kā es varu zināt, kādā darba režīmā strādā mana pasta nodaļa? 

A. Pēc ārkārtējās situācijas beigām lielākā daļa pasta nodaļu turpina strādāt atbilstoši ārkārtējās situācijas laikā noteiktajam darbalaikam pirmdienās–piektdienās, izņemot vairākus desmitus pasta nodaļu, kuras atsākušas darbu sestdienās un/vai svētdienās. Visa aktuālā informācija par pasta nodaļu darbību ir pieejama Latvijas Pasta mājaslapā www.pasts.lv sadaļā Pasta nodaļas, kā arī šo informāciju iespējams saņemt, sazinoties ar Latvijas Pasta Klientu centru: 27008001, 67008001, info@pasts.lv.

J. Kā strādā nelielās pasta pakalpojumu sniegšanas vietas lauku teritorijās? 

A. Vairākums mazo pasta pakalpojumu sniegšanas vietu lauku teritorijās, kur pasta pakalpojumu sniegšana ārkārtējās situācijas laikā nodrošināja pēc pieprasījuma klientu dzīvesvietā, turpina darboties šādā režīmā arī patlaban, izvērtējot pasta pakalpojumu pieprasījumu, klientu un pasta darbinieku atsauksmes, kā arī turpinot nodrošināt epidemioloģiskās drošības prasības un rekomendācijas.  

Šāda kārtība ir spēkā tikai pavisam nelielajās pasta pakalpojumu sniegšanas vietās lauku teritorijās, kas līdz Covid-19 krīzei strādāja tikai stundu dienā. 

Universālā pasta pakalpojumu sniegšana – vēstuļu korespondences un pasta paku sūtījumu saņemšana un nodošana nosūtīšanai – klientu dzīvesvietā notiek ar tādiem pašiem nosacījumiem kā pasta pakalpojumu sniegšanas vietās bez papildu komisijas maksas.

Pastnieks klienta dzīvesvietā nodrošina visus tos pasta pakalpojumus, kas bija pieejami pasta pakalpojumu sniegšanas vietā klātienē:  pasta sūtījumu nosūtīšanu un saņemšanu, pastmarku un aplokšņu iegādi, preses izdevumu abonēšanu, naudas pārvedumu un pensijas saņemšanu, komunālo un citu rēķinu apmaksu, iemaksas Pasta norēķinu sistēmas kontā u.c.

Minētajās teritorijās iedzīvotājiem iespējams pieteikt pasta pakalpojumu saņemšanu savā dzīvesvietā, piesakot pa tālruni. Precīzs saraksts ar šīm pasta pakalpojumu sniegšanas vietām un tālruņu numuriem, par kuriem pieteikt pakalpojumus, pieejams te.