Biežāk uzdotie jautājumi un atbildes par Latvijas Pasta darbību ārkārtējās situācijas laikā

Biežāk uzdotie jautājumi un atbildes par Latvijas Pasta darbību ārkārtējās situācijas laikā

Latvijas Pasts apkopojis biežāk uzdotos jautājumus un atbildes par izmaiņām Latvijas Pasta darbību ārkārtējās situācijas laikā, aicinot klientus būt saprotošiem un ievērot nepieciešamās drošības normas. Citos jautājumos Latvijas Pasts aicina sazināties ar uzņēmuma Klientu centru:  27008001, 67008001, info@pasts.lv

J. Vai Latvijas Pasta nodaļas ārkārtējās situācijas laikā turpina darboties? 

A. Latvijas Pasta nodaļas turpina darboties, stingri ievērojot valstī noteiktās drošības prasības Covid-19 ierobežošanai. Aktuālai pasta nodaļu darbalaiks pieejams šeit

J. Kāpēc manā pasta nodaļā šobrīd nav iespējams pasta pakalpojumiem pieteikties attālināti?

A. Klātienes apkalpošanas ierobežojumu vairākās pasta nodaļās Latvijas Pasts bijis spiests samazināt kases sistēmu skaitu un attiecīgi – uz vietas telpās apkalpojamo klientu skaitu. Nodaļās, kurās drošības prasību dēļ iespējams izvietot tikai vienu kasi, patlaban pakalpojumiem nav iespējams pieteikties attālināti no Latvijas Pasta mobilās lietotnes, tāpēc šajās pasta nodaļās klientu plūsma tiek regulēta klātienē.

Minēto iemeslu dēļ attālinātās pieteikšanās iespēja pakalpojumiem pašlaik nav iespējama divās nodaļās Rīgā un Rīgas reģionā: Rīgas 14. nodaļā un Majoru pasta nodaļā, kā arī divās nodaļās Latgalē – Daugavpils 1. un 17.pasta nodaļā. Tajā pašā laikā vairāk nekā 80 pasta nodaļās pakalpojumiem joprojām iespējams pieteikties attālināti un ierasties nodaļā tieši uz sava pakalpojuma saņemšanu. Aktuālais pasta nodaļu saraksts, kur pakalpojumiem iespējams pieteikties no mobilās lietotnes, pieejams šeit.

Tiklīdz būs iespējams, attālinātas pieteikšanās iespēja no mobilās lietotnes konkrētajās pasta nodaļās tiks atjaunota. 

Aicinām klientus būt saprotošiem. Lai nebūtu jāapmeklē pasta nodaļa, reģistrētos sūtījumus iespējams pārvirzīt uz citu sev ērtu saņemšanas vietu: sīkāka informācija par šo pakalpojumu pieejama te.

J. Kā valstī noteiktie ierobežojumi ietekmē pasta nodaļu darbību?

A. Ņemot vērā jaunās valstī noteiktās drošības prasības, šobrīd pasta nodaļās klātienē varam apkalpot mazāku klientu skaitu nekā līdz šim – viena klienta apkalpošanai klātienē paredzēts lielāks kvadrātmetru skaits. Mūsu darbinieki palīdz regulēt numuriņu izņemšanu, nodrošināt sūtījumu ātrāku saņemšanu, paši veic daudzas formalitātes un datu ievadi, lai klientiem nav lieki jāuzkavējas nodaļā. Tomēr sarežģīto apstākļu dēļ klientiem var nākties pakalpojumu saņemšanu gaidīt ārpus pasta nodaļu telpām. Tādēļ aicinām izmantot Latvijas Pasta mobilās lietotnes iespējas un pakalpojumiem pieteikties attālināti, kā arī sūtījumus pārvirzīt uz sev ērtāko saņemšanas vietu – mājām, biroju, pakomātu vai kādu no Circle-K degvielas uzpildes stacijām, kur pieejama sūtījumu izsniegšana. Lūdzam būt saprotošiem, jo veselība ir pirmajā vietā!

J. Vai, apmeklējot pasta nodaļu, ir jālieto sejas maska?  

A. Atbilstoši 2020.gada 6.novembra Ministru kabineta rīkojumam nr.655 Rīkojums par ārkārtējās situācijas izsludināšanu, publiskās iekštelpās, tajā skaitā pasta nodaļās, ir aizliegts apkalpot klientus, kuri nelieto mutes un deguna aizsegu vai lieto to neatbilstošā veidā, tāpēc apmeklējot pasta nodaļu, aizsargmaskas lietošana ir obligāta, izņemot bērniem, kas nav sasnieguši septiņu gadu vecumu, un personas ar acīmredzamiem kustību traucējumiem vai psihiskās veselības traucējumiem, kuru dēļ personai trūkst spēju vai iemaņu mutes un deguna aizsega lietošana. 

J. Kādi vēl drošības pasākumi jāievēro, apmeklējot pasta nodaļu?

A. Pirmkārt, aicinām izvērtēt pasta nodaļas apmeklējuma nepieciešamību, iespējami izvēloties pakalpojumu attālinātu saņemšanu, un nedoties uz to, ja ir elpceļu infekcijas slimības simptomi vai tās pazīmes.

Otrkārt, vēršam uzmanību, ka Covid-19 izplatības mazināšanai visā valstī ir noteikti ierobežojumi attiecībā uz cilvēku skaitu, kas var uzturēties pasta nodaļās, un tādējādi var rasties situācijas, kad brīžiem sava pakalpojuma saņemšanu nākas uzgaidīt, stāvot ārpus nodaļas un distancējoties citam no cita. Jāņem vērā, ka ārpus pasta nodaļas distancēšanās ir jāievēro pašiem klientiem, jo šie drošības pasākumi attiecas uz katru no mums un mums katram pašam tie ir jārespektē visu kopējās drošības un veselības dēļ, tādējādi nodrošinot vispārējo epidemioloģisko prasību ievērošanu.

Visbeidzot, apmeklējot pasta nodaļu, stingri jāievēro visi drošības pasākumi – nedrūzmēties un ievērot divu metru distanci, savu kārtu, ja iespējams, uzgaidīt nodaļas ārpusē, kā arī lietot individuālos aizsardzības līdzekļus un rūpēties par nepieciešamo higiēnu.

J. Vai ar Latvijas Pasta starpniecību iespējams iegādāties arī pārtīkas produktus? 

A. Latvijas Pasts 2020.gada decembrī sācis sadarbības projektu ar mazumtirdzniecības uzņēmumu ELVI, nodrošinot pārtikas produktu piegādes klientu dzīvesvietās Latgalē un tādējādi veicinot šā reģiona iedzīvotāju līdzvērtīgas iespējas saņemt svaigus produktus savā dzīvesvietā. Īpaši būtiska pārtikas produktu piegāde ir Covid-19 pandēmijas apstākļos, kad drošāk ir uzturēties mājās, bet veikals ir tālu un tā apmeklēšanai nepieciešams sabiedriskais transports. Pārtikas produkti tiks piegādāti Latgales lauku teritorijās, ņemot vērā, ka pilsētās pārstāvēts plašs pārtikas produktu tirgotāju un piegādātāju klāsts un klientiem nav nepieciešamas papildu piegādes.  Pakāpeniski šāds pārtikas piegāžu modelis sadarbībā ar ELVI tiks īstenots arī citos Latvijas reģionos. Sīkāka informācija šeit

J. Kādas izmaiņas plānotas sūtījumu saņemšanā un nosūtīšanā saistībā ar Brexit

A. Beidzoties Lielbritānijas izstāšanās pārejas periodam no Eiropas Savienības (ES), sākot ar 2021.gada 1.janvāri, ES ietvaros mainās pasta sūtījumu apmaiņas nosacījumi ar šo valsti. Tas nozīmē, ka, Latvijas iedzīvotājiem saņemot noteiktas vērtības sūtījumus no Lielbritānijas, tiem būs nepieciešama atmuitošana un nodokļu samaksa. Latvijas Pastā saņemto sūtījumu atmuitošana iespējama divos veidos: pašam saņēmējam veicot šo procesu Valsts ieņēmumu dienesta EDS sistēmā vai izmantojot Latvijas Pasta muitas brokera pakalpojumus. Sīkāk te

J. Vai ārkārtējās situācijas laikā klientiem pašiem jāparakstās par ierakstītu sūtījumu saņemšanu?

A. Saskaņā ar Ministru kabineta rīkojumu nr.655 Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu Latvijas Republikā no 2020.gada 9.novembra līdz ārkārtējās situācijas beigām ierakstītu un apdrošinātu pasta sūtījumu piegāde notiek tāpat kā līdz šim – klientam personiski, bet izsniegšanas faktu elektroniskajās ierīcēs klientu vietā fiksē paši Latvijas Pasta darbinieki: pastnieki – mobilajos viedtālruņos, Eksprespasta kurjeri – mobilajos termināļos, pasta nodaļu operatori – kases sistēmu elektroniskā paraksta ierīcēs. Šāda kārtība izslēdz risku, ko Covid-19 izplatības apstākļos laikā varētu radīt klientu parakstīšanās mobilajās viedierīcēs. Šāda sistēma darbosies līdz ārkārtas situācijas beigām vai līdz jauniem lēmumiem.

J. Vai pasta nodaļu darbinieki, pastnieki un kurjeri ievēro drošības pasākumus?

A. Izvērtējot nepieciešamos drošības pasākumus, pie visām pasta nodaļu klientu apkalpojošajām kasēm ir speciālas stikla aizsargbarjeras, kas minimizē nodaļas darbinieka un apmeklētāja saskarsmi; pasta nodaļu un citu struktūrvienību inventārs, tāpat kā līdz šim, tiek pastiprināti dezinficēts, bet darbinieki turpina ievērot individuālos drošības pasākumus – lietot dezinfekcijas līdzekļus, sejas aizsargvairogus vai maskas un cimdus tieša kontakta gadījumā ar klientu. Pasta nodaļās klientiem ir jāievēro divu metru distance, un nodaļā vienlaikus var uzturēties tik cilvēku, cik norādīts paziņojumā uz pasta nodaļas ārdurvīm. 

J. Man ir pienācis pasta sūtījums, taču šobrīd nevaru vai nevēlos apmeklēt pasta nodaļu. Kādas ir alternatīvas sūtījuma saņemšanai?

A. Lai nebūtu jāuzkavējas pasta nodaļā, Latvijas Pasts aicina izmantot uzņēmuma mobilās lietotnes iespējas, kas ļauj pakalpojumiem pieteikties attālināti un nodaļā ierasties tieši uz sava pakalpojuma saņemšanu. Attālināti pieteikties pakalpojumiem iespējams vairākos desmitos lielāko un noslogotāko pasta nodaļu visā Latvijā; šo nodaļu saraksts pieejams te

Kā alternatīvu reģistrētu sūtījumu saņemšanai pasta nodaļās Latvijas Pasts iesaka šo sūtījumu pārvirzīšanu uz  jebkuru no Latvijas Pasta pakomātiem visā valstī, izmantojot uzņēmuma mobilo lietotni. Latvijas Pasts nodrošina iespēju mobilajā lietotnē attālināti pārvirzīt jebkuru izsekojamu, ierakstītu vai apdrošinātu pasta sūtījumu uz kādu no uzņēmuma vairāk nekā 60 pakomātu visā Latvijā vai uz jebkuru citu sev ērtāku adresi.

J. Vai Latvijas Pasts turpina nodrošināt pensiju, pabalstu vai atlīdzību piegādi saņēmēja dzīvesvietā?

A. Pensiju, pabalstu vai atlīdzības piegāde saņēmēju dzīvesvietās Latvijas Pasts nodrošina līdzšinējā kārtībā – izmaiņas šī pakalpojuma sniegšanā nav paredzētas.

J. Vai ir obligāti jāapmeklē pasta nodaļa, lai saņemtu pensiju vai pabalstu no Pasta norēķinu sistēmas (PNS) konta?

A. Klientiem, kas pensijas un pabalstus saņem savā kontā PNS, nav obligāti jādodas uz pasta nodaļu to saņemšanai, taču, lai saņemtu izmaksu savā dzīvesvietā ar pastnieka starpniecību, šis pakalpojums jāpiesaka Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā (VSAA). VSAA klientam pensijas piegāde dzīvesvietā izmaksās 2,39 eiro. 

Iesniegumu VSAA par izmaksas adreses maiņu, izlemjot par turpmāku pensijas piegādi dzīvesvietā, iespējams iesniegt elektroniski portālā Latvija.lv, izvēloties e-pakalpojumu Iesniegums iestādei un savu vēlmi paužot brīvā formā. Iesniegumu iespējams nosūtīt arī pa pastu vai nogādāt jebkurā VSAA klientu apkalpošanas centrā, izņemot Talejas ielā 1, Rīgā, un atstāt speciāli izvietotā kastītē iesniegumiem. Sīkāka informācija par pensiju piegādi dzīvesvietā pieejama šeit

Alternatīva ir izmaksa no PNS konta dzīvesvietā, kas ir dārgāks pakalpojums. Izmaksu no PNS konta iespējams pieteikt Latvijas Pasta Klientu centrā: 27008001, 67008001, info@pasts.lv

J. Vai ar Latvijas Pasta starpniecību iespējams nosūtīt pasta sūtījumus Latvijā un uz ārvalstīm?

A. Ievērojot visā pasaulē noteiktos koronavīrusa Covid-19 izplatības novēršanas pasākumus, starp daudzām valstīm ir atcelti vai ierobežoti starptautiskie pasažieru pārvadājumi, tāpēc joprojām ir ierobežota un kavēta pasta sūtījumu apmaiņa ar daļu ārvalstu. Tas saistīts ar faktu, ka lielākā daļa starptautisko pasta sūtījumu tiek piegādāti ar pasažieru lidmašīnām, kurās patlaban ietilpināmais pasta sūtījumu apjoms ir nepietiekams, tāpēc tiek meklēti visi cita veida piegādes ceļi, tostarp izmantojot arī sauszemes, ūdens un sliežu ceļus. 

Piegādes aizkavē arī sūtījumu sastrēgumi un rindas starptautiskajās tranzīta lidostās, no kurām tos tālāk izsūta uz citām saņēmējvalstīm. Turklāt piegāžu nosacījumi, kas kavē sūtījumu savlaicīgu nonākšanu pie adresātiem, iespējami arī katrā individuālajā valstī. Minēto iemeslu dēļ jebkādi pasta sūtījumu piegādes termiņi un kvalitātes standarti patlaban starptautiskā līmenī ir atcelti un nav spēkā. 

Latvijas Pasts patlaban nodrošina sūtījumu piegādes faktiski uz visām pasaules valstīm, tāpēc sūtījumus nosūtīšanai uz ārvalstīm pasta nodaļās pieņem, taču jārēķinās, ka maršrutu plānošana prasa ilgāku laiku: sūtījumi, kurus nav iespēju nekavējoši izsūtīt uz ārvalstīm, tiek uzglabāti Latvijas Pasta šķirošanas kompleksā un nosūtīti, tiklīdz tas ir iespējams.  

J.  Vai iespējams nosūtīt un saņemt Eksprespasta sūtījumus? 

A. Šobrīd ārvalstu sūtījumi tiek piegādāti uz visiem pieprasītajiem galamērķiem. Piegāžu jautājumi tiek aktīvi risināti, nepieciešamības gadījumā meklējot alternatīvus maršrutus un transportēšanas iespējas. Aicinām sekot līdzi Eksprespasta un Latvijas Pasta sociālo tīklu kontiem un informācijai to interneta mājaslapās, kur operatīvi tiek sniegta informācija par visiem aktuālajiem jaunumiem. 

Ņemot vērā Covid-19 izraisītos apstākļus un alternatīvu maršrutu izmantošanas nepieciešamību, patlaban ir būtiski pieaugušas transportēšanas izmaksas uz Krieviju, tāpēc Eksprespasta sūtījumiem uz šo valsti tiek piemērots papildu tarifs, kas tiks atcelts, mainoties piegādes nosacījumiem. 

J. Vai par Eksprespasta sūtījumiem kurjerpiegādes brīdī iespējams norēķināties skaidrā naudā?

A. Pastiprinot piesardzības pasākumus Covid-19 izplatības ierobežošanai, no 2020.gada 3.novembra tiek pārtraukta skaidras naudas iekasēšana kurjerpiegādes brīdī sūtījumiem ar pēcmaksas pakalpojumu. Turpmāk saņēmējiem būs iespējams norēķināties tikai ar bankas norēķinu karti. Aicinām būt saprotošiem un kopā rūpēties par savu un līdzcilvēku drošību. 

J. Vai ar pasta sūtījumiem iespējams izplatīt koronavīrusu Covid-19?

A. Atbilstoši informācijai, ko Latvijas Pasts ir saņēmis no Slimību profilakses un kontroles centra, iespēja inficēties no pasta sūtījumiem ir maza, un uz pasta sūtījumiem nekādi ierobežojumi neattiecas, tāpat nav saņemtas nekādas starptautiskas indikācijas, ka pastāvētu šāds risks. Tādēļ, kā visiem valsts iedzīvotājiem, ir svarīgi arī pasta darbiniekiem nenākt uz darbu slimiem, un Latvijas Pasts maksimāli to kontrolē, nodrošinot, ka uzņēmuma darbinieki slimi uz darbu nenāk. 

Tajā pašā laikā katra sūtījuma – vēstules vai preses izdevuma – dezinfekcijas nepieciešamība noteikti būtu jāapsver katram gala saņēmējam, arī pašam ievērojot individuālo higiēnu un mazgājot un dezinficējot rokas. Arī adresāta pastkastītes noteikti būtu dezinficējamas, līdzīgi kā Latvijas Pasts dezinficē savus pakomātus. Jāņem vērā, ka preses izdevums vispirms tiek drukāts tipogrāfijā, šķirots servisā ārpus Latvijas Pasta un tikai pēc tam piegādāts tālākai izplatīšanai. 

J. Kā strādā nelielās pasta pakalpojumu sniegšanas vietas lauku teritorijās? 

A. Vairākums mazo pasta pakalpojumu sniegšanas vietu lauku teritorijās turpina nodrošināt pasta pakalpojumus pēc pieprasījuma klientu dzīvesvietā, izvērtējot pasta pakalpojumu pieprasījumu, klientu un pasta darbinieku atsauksmes, kā arī turpinot nodrošināt epidemioloģiskās drošības prasības un rekomendācijas.  

Šāda kārtība ir spēkā tikai pavisam nelielajās pasta pakalpojumu sniegšanas vietās lauku teritorijās, kas līdz Covid-19 krīzei strādāja tikai stundu dienā. 

Universālā pasta pakalpojumu sniegšana – vēstuļu korespondences un pasta paku sūtījumu saņemšana un nodošana nosūtīšanai – klientu dzīvesvietā notiek ar tādiem pašiem nosacījumiem kā pasta pakalpojumu sniegšanas vietās bez papildu komisijas maksas.

Pastnieks klienta dzīvesvietā nodrošina visus tos pasta pakalpojumus, kas bija pieejami pasta pakalpojumu sniegšanas vietā klātienē:  pasta sūtījumu nosūtīšanu un saņemšanu, pastmarku un aplokšņu iegādi, preses izdevumu abonēšanu, naudas pārvedumu un pensijas saņemšanu, komunālo un citu rēķinu apmaksu, iemaksas Pasta norēķinu sistēmas kontā u.c.

Pasta pakalpojumus savā dzīvesvietā mazajās lauku teritorijās iedzīvotājiem iespējams pieteikt, zvanot pa tālruni 67008001 vai 27008001.