Biežāk uzdotie jautājumi un atbildes par izmaiņām Latvijas Pasta darbībā pēc ārkārtējās situācijas beigām

Biežāk uzdotie jautājumi un atbildes par izmaiņām Latvijas Pasta darbībā pēc ārkārtējās situācijas beigām
Ņemot vērā, ka pēc Latvijā izsludinātās ārkārtējās situācijas beigām no 2021.gada 7.aprīļa vairāku Latvijas Pasta pakalpojumu sniegšana atgriežas ierastajā kārtībā, bet daļai joprojām saglabājas ierobežojumi, turpinot epidemioloģiskās drošības prasību un rekomendāciju ievērošanu, Latvijas Pasts apkopojis biežāk uzdotos jautājumus un atbildes par izmaiņām Latvijas Pasta darbībā pēc ārkārtējās situācijas beigām. Citos jautājumos Latvijas Pasts aicina sazināties ar uzņēmuma Klientu centru:  27008001, 67008001, info@pasts.lv
 
 
J. Kādas ir būtiskākās izmaiņas Latvijas Pasta darbībā pēc ārkārtējās situācijas beigām? 
 
A. No 7.aprīļa klātienes tirdzniecību vairs neierobežos preču saraksti, un pasta nodaļu apmeklētāji varēs iegādāties visas pasta nodaļā pieejamās preces. 
 
Līdz ar ārkārtējās situācijas beigām atjaunojas normatīvajos aktos noteiktais nosacījums par pienākumu adresātam parakstīties informatīvā paziņojuma zonā datums un paraksts vai uz paraksta attēla iegūšanas aparāta sensora, kas nodrošina pierādījumus tam, ka konkrētais sūtījums ir izsniegts. Kārtība, kas bija spēkā ārkārtējās situācijas laikā un ļāva kurjeriem, pastniekiem un pasta nodaļu darbiniekiem pašiem fiksēt sūtījumu izsniegšanas faktu, līdz ar ārkārtējās situācijas beigām vairs nav spēkā. Tas nozīmē, ka no 7.aprīļa par vairāku veidu – ierakstītu, apdrošinātu un eksprespasta – sūtījumu saņemšanu adresātam pašam atkal ir jāparakstās informatīvajā paziņojumā vai elektroniskajā paraksta ierīcē.
 
Lai minimizētu risku, ko Covid-19 krīzes laikā varētu radīt klientu parakstīšanās elektroniskajās ierīcēs, Latvijas Pasts ir sagatavojis attiecīgu priekšlikumu iesniegšanai Satiksmes ministrijā, lai ārkārtējās situācijas laikā ieviestā kārtība par sūtījuma saņemšanu, kad izsniegšanas faktu fiksē pasta darbinieki, saglabātos arī turpmāk.  
 
J. Vai joprojām jāievēro epidemioloģiskās drošības prasības?
 
A. Atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem nr.360 Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai, Latvijas Pasta pakalpojumu sniegšana arī turpmāk notiek, ievērojot visas epidemioloģiskās drošības prasības. Pie visām pasta nodaļu klientu apkalpojošajām kasēm ir speciālas stikla aizsargbarjeras, kas minimizē nodaļas darbinieka un apmeklētāja saskarsmi; pasta nodaļu un citu struktūrvienību inventārs, tāpat kā līdz šim, tiks pastiprināti dezinficēts, bet darbinieki turpinās ievērot individuālos drošības pasākumus – lietot dezinfekcijas līdzekļus, kā arī sejas maskas un cimdus tieša kontakta gadījumā ar klientu. 
 
Pasta nodaļās klientiem arī turpmāk jāievēro divu metru distance, un nodaļā vienlaikus var uzturēties tik cilvēku, cik norādīts paziņojumā uz pasta nodaļas ārdurvīm, tāpēc klientiem var nākties pakalpojumu saņemšanu gaidīt ārpus pasta nodaļu telpām. Viena klienta apkalpošanai pasta nodaļā nepieciešams nodrošināt 15 kvadrātmetru telpas, kā rezultātā vairākos desmitos pasta nodaļu par vairākiem desmitiem samazināts apkalpojošo kasu skaits. 
 
J. Vai Covid-19 dēļ ir ietekmēta sūtījumu piegāde Latvijas teritorijā?
 
A. Latvijas Pasts gan pirmajā, gan otrajā pandemijas vilnī ne uz dienu nepārtrauca savu darbību, un mūsu darbinieki nodrošināja gan sūtījumu piegādes, gan klientu apkalpošanu visā Latvijas teritorijā. Arī patlaban Latvijas Pasts turpina visu pakalpojumu sniegšanu, taču aicinām ņemt vērā, ka pakalpojumu sniegšanā un sūtījumu piegādē iespējami kavējumi gan noteikto drošības prasību, gan slimības izplatības dēļ. Pašlaik būtiskākais mūsu uzdevums ir pasargāt savus darbiniekus, lai varētu nodrošināt uzņēmuma darbības nepārtrauktību un attiecīgi – pasta sūtījumu, tajā skaitā abonēto preses izdevumu, piegādes. Lūdzam būt saprotošiem šajā no Latvijas Pasta neatkarīgu ārējo apstākļu diktētajā situācijā. 
 
Lai panāktu darbinieku un klientu maksimālu aizsardzību, esam ieviesuši stingrākus pasākumus darbinieku un klientu drošībai Covid-19 pandēmijas apstākļos, kas nozīmē arī maiņu darbu un līdz ar to – pakāpenisku un nevienmērīgu piegādes procesu, kas var neiekļauties iepriekš paredzētajos termiņos. Nodrošinot distancēšanos starp pastniekiem, Latvijas Pasta darbinieki uz darbu nāk atbilstoši īpaši izveidotam grafikam: daļa pastnieku darbu sāk no rīta ierastajā laikā, bet daļa – stundu vai divas vēlāk atkarībā no konkrētās nodaļas, kad pirmā pastnieku maiņa jau būs piegādē, tādējādi novēršot lielāku darbinieku grupu saskarsmi. Pateicoties šai sistēmai, mēs minimizējam darbinieku kontaktēšanās iespējas un spējam īstenot sūtījumu piegādes, ko varētu apdraudēt darbinieku inficēšanās un plaša kontaktpersonu loka noteikšana. 
 
Turpinoties Covid-19 izplatībai, vīrusa negatīvā ietekme būtiski ietekmē gan ienākošo sūtījumu plūsmu, gan pakalpojumu sniegšanu pasta nodaļās. Starptautisko sūtījumu plūsma ir ļoti nevienmērīga, vienlaikus bieži ienākot lielam sūtījumu apjomam no ārvalstīm, kas pēc apstrādes Latvijas Pasta šķirošanas kompleksā tiek nogādāti pasta nodaļās un ir vienlaikus jāizsniedz lielam skaitam klientu. Tajā pašā laikā iespējas apkalpot klientus pasta nodaļās samazinās: vairākos desmitos pasta nodaļu drošības prasību dēļ samazināts uz vietas apkalpojamo cilvēku un attiecīgi – arī kases sistēmu skaits, un tas nozīmē, ka klientiem pakalpojuma saņemšana nereti jāuzgaida ārpus nodaļas.
 
J. Vai ar Latvijas Pasta starpniecību iespējams nosūtīt pasta sūtījumus Latvijā un uz ārvalstīm?
 
A. Ievērojot visā pasaulē noteiktos koronavīrusa Covid-19 izplatības novēršanas pasākumus, starp daudzām valstīm joprojām ir atcelti vai ierobežoti starptautiskie pasažieru pārvadājumi, tāpēc arī patlaban ir ierobežota un/vai kavēta starptautisko pasta sūtījumu apmaiņa. Jebkādi piegādes termiņi un kvalitātes standarti patlaban starptautiskā līmenī netiek ievēroti.
 
J. Kāpēc manā pasta nodaļā šobrīd nav iespējams pasta pakalpojumiem pieteikties attālināti?
 
A. Klātienes apkalpošanas ierobežojumu dēļ vairākās pasta nodaļās Latvijas Pasts bijis spiests samazināt kases sistēmu skaitu un attiecīgi – uz vietas telpās apkalpojamo klientu skaitu. Atsevišķās nodaļās, kurās drošības prasību dēļ iespējams izvietot tikai vienu kasi, patlaban pakalpojumiem nav iespējams pieteikties attālināti no Latvijas Pasta mobilās lietotnes, tāpēc šajās pasta nodaļās klientu plūsma tiek regulēta klātienē.
 
Minēto iemeslu dēļ attālinātās pieteikšanās iespēja pakalpojumiem pašlaik nav iespējama divās nodaļās Rīgā un Rīgas reģionā: Rīgas 14. pasta nodaļā un Majoru pasta nodaļā. Tajā pašā laikā vairāk nekā 80 pasta nodaļās pakalpojumiem joprojām iespējams pieteikties attālināti un ierasties nodaļā tieši uz sava pakalpojuma saņemšanu. Aktuālais pasta nodaļu saraksts, kur pakalpojumiem iespējams pieteikties no mobilās lietotnes, pieejams šeit.
 
Tiklīdz būs iespējams, attālinātas pieteikšanās iespēja no mobilās lietotnes konkrētajās pasta nodaļās tiks atjaunota. 
 
Aicinām klientus būt saprotošiem. Lai nebūtu jāapmeklē pasta nodaļa, reģistrētos sūtījumus iespējams pārvirzīt uz citu sev ērtu saņemšanas vietu: sīkāka informācija par šo pakalpojumu pieejama te.
 
J. Vai juridiskas personas, arī mājražotāji, mazie e-komercijas pārstāvji var nodot sūtījumus tālākai nosūtīšanai Latvijas Pastam, neapmeklējot pasta nodaļu?
 
A. Juridiskās personas var pieteikties speciāli izveidotam sūtījumu piegādes pakalpojumam Pastnieks birojā, kas ir ērts un ātrs risinājums, ļaujot nosūtīt nepieciešamo korespondenci bez pasta nodaļas apmeklējuma. Ar pakalpojumu Pastnieks birojā iespējams būtiski ietaupīt sūtījumu nosūtīšanai veltīto laiku, iegūt pastāvīgu klientu attiecību konsultantu sūtījumu jautājumos no Latvijas Pasta puses, kā arī optimizēt atsevišķu sūtījumu izmaksas atkarībā no to skaita un sūtīšanas biežuma. Īpaši izdevīgs šis piedāvājums ir Covid-19 laikā, kad drošības apsvērumu dēļ valstī noteiktās prasības būtiski ierobežojušas klientu apkalpošanas iespējas uz vietas pasta nodaļās. Sīkāka informācija pieejama šeit
 
J. Vai ar Latvijas Pasta starpniecību iespējams iegādāties arī pārtīkas produktus? 
 
A. Latvijas Pasts sadarbībā ar mazumtirdzniecības uzņēmumu ELVI, nodrošina pārtikas produktu piegādes klientu dzīvesvietās Latgalē un Zemgalē, tādējādi veicinot šo reģiona iedzīvotāju līdzvērtīgas iespējas saņemt svaigus produktus savā dzīvesvietā. Īpaši būtiska pārtikas produktu piegāde ir Covid-19 pandēmijas apstākļos, kad drošāk ir uzturēties mājās, bet veikals ir tālu un tā apmeklēšanai nepieciešams sabiedriskais transports. Pakāpeniski šāds pārtikas piegāžu modelis sadarbībā ar ELVI tiks īstenots arī citos Latvijas reģionos. Sīkāka informācija šeit
 
J. Man ir pienācis pasta sūtījums, taču šobrīd nevaru vai nevēlos apmeklēt pasta nodaļu. Kādas ir alternatīvas sūtījuma saņemšanai?
 
A. Lai nebūtu jāuzkavējas pasta nodaļā, Latvijas Pasts aicina izmantot uzņēmuma mobilās lietotnes iespējas, kas ļauj pakalpojumiem pieteikties attālināti un nodaļā ierasties tieši uz sava pakalpojuma saņemšanu. Attālināti pieteikties pakalpojumiem iespējams vairākos desmitos lielāko un noslogotāko pasta nodaļu visā Latvijā; šo nodaļu saraksts pieejams te
 
Kā alternatīvu reģistrētu sūtījumu saņemšanai pasta nodaļās Latvijas Pasts iesaka šo sūtījumu pārvirzīšanu uz  jebkuru no Latvijas Pasta pakomātiem visā valstī, izmantojot uzņēmuma mobilo lietotni. Latvijas Pasts nodrošina iespēju mobilajā lietotnē attālināti pārvirzīt jebkuru izsekojamu, ierakstītu vai apdrošinātu pasta sūtījumu uz kādu no uzņēmuma vairāk nekā 60 pakomātu visā Latvijā vai uz jebkuru citu sev ērtāku adresi.
 
J. Vai ir obligāti jāapmeklē pasta nodaļa, lai saņemtu pensiju vai pabalstu no Pasta norēķinu sistēmas (PNS) konta?
 
A. Klientiem, kas pensijas un pabalstus saņem savā kontā PNS, nav obligāti jādodas uz pasta nodaļu to saņemšanai, taču, lai saņemtu izmaksu savā dzīvesvietā ar pastnieka starpniecību, šis pakalpojums jāpiesaka Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā (VSAA). VSAA klientam pensijas piegāde dzīvesvietā izmaksās 2,39 eiro. 
 
Iesniegumu VSAA par izmaksas adreses maiņu, izlemjot par turpmāku pensijas piegādi dzīvesvietā, iespējams iesniegt elektroniski portālā Latvija.lv, izvēloties e-pakalpojumu Iesniegums iestādei un savu vēlmi paužot brīvā formā. Iesniegumu iespējams nosūtīt arī pa pastu vai nogādāt jebkurā VSAA klientu apkalpošanas centrā, izņemot Talejas ielā 1, Rīgā, un atstāt speciāli izvietotā kastītē iesniegumiem. Sīkāka informācija par pensiju piegādi dzīvesvietā pieejama šeit
 
Alternatīva ir izmaksa no PNS konta dzīvesvietā, kas ir dārgāks pakalpojums. Izmaksu no PNS konta iespējams pieteikt Latvijas Pasta Klientu centrā: 27008001, 67008001, info@pasts.lv
 
J.  Vai iespējams nosūtīt un saņemt Eksprespasta sūtījumus? 
 
A. Šobrīd ārvalstu sūtījumi tiek piegādāti uz visiem pieprasītajiem galamērķiem. Piegāžu jautājumi tiek aktīvi risināti, nepieciešamības gadījumā meklējot alternatīvus maršrutus un transportēšanas iespējas. Aicinām sekot līdzi Eksprespasta un Latvijas Pasta sociālo tīklu kontiem un informācijai to interneta mājaslapās, kur operatīvi tiek sniegta informācija par visiem aktuālajiem jaunumiem. 
 
Ņemot vērā Covid-19 izraisītos apstākļus un alternatīvu maršrutu izmantošanas nepieciešamību, patlaban ir būtiski pieaugušas transportēšanas izmaksas uz Krieviju, tāpēc Eksprespasta sūtījumiem uz šo valsti tiek piemērots papildu tarifs, kas tiks atcelts, mainoties piegādes nosacījumiem. 
 
J. Vai par Eksprespasta sūtījumiem kurjerpiegādes brīdī iespējams norēķināties skaidrā naudā?
 
A. Pastiprinot piesardzības pasākumus Covid-19 izplatības ierobežošanai, ir pārtraukta skaidras naudas iekasēšana kurjerpiegādes brīdī sūtījumiem ar pēcmaksas pakalpojumu. Arī pēc ārkārtējās situācijas beigām saņēmējiem ir iespējams norēķināties tikai ar bankas norēķinu karti. Aicinām būt saprotošiem un kopā rūpēties par savu un līdzcilvēku drošību. 
 
J. Vai pasta nodaļu darbinieki, pastnieki un kurjeri ievēro drošības pasākumus?
 
A. Arī pēc ārkārtējās situācijas beigām Latvijas Pasta pakalpojumu sniegšana notiek, ievērojot visas epidemioloģiskās drošības prasības. Pie visām pasta nodaļu klientu apkalpojošajām kasēm ir speciālas stikla aizsargbarjeras, kas minimizē nodaļas darbinieka un apmeklētāja saskarsmi; pasta nodaļu un citu struktūrvienību inventārs, tāpat kā līdz šim, tiks pastiprināti dezinficēts, bet darbinieki turpinās ievērot individuālos drošības pasākumus – lietot dezinfekcijas līdzekļus, kā arī sejas maskas un cimdus tieša kontakta gadījumā ar klientu.
 
J. Kā strādā nelielās pasta pakalpojumu sniegšanas vietas lauku teritorijās? 
 
A. Vairākums mazo pasta pakalpojumu sniegšanas vietu lauku teritorijās turpina nodrošināt pasta pakalpojumus pēc pieprasījuma klientu dzīvesvietā, izvērtējot pasta pakalpojumu pieprasījumu, klientu un pasta darbinieku atsauksmes, kā arī turpinot nodrošināt epidemioloģiskās drošības prasības un rekomendācijas.  
 
Šāda kārtība ir spēkā tikai pavisam nelielajās pasta pakalpojumu sniegšanas vietās lauku teritorijās, kas līdz Covid-19 krīzei strādāja tikai stundu dienā. 
 
Universālā pasta pakalpojumu sniegšana – vēstuļu korespondences un pasta paku sūtījumu saņemšana un nodošana nosūtīšanai – klientu dzīvesvietā notiek ar tādiem pašiem nosacījumiem kā pasta pakalpojumu sniegšanas vietās bez papildu komisijas maksas.
 
Pastnieks klienta dzīvesvietā nodrošina visus tos pasta pakalpojumus, kas bija pieejami pasta pakalpojumu sniegšanas vietā klātienē:  pasta sūtījumu nosūtīšanu un saņemšanu, pastmarku un aplokšņu iegādi, preses izdevumu abonēšanu, naudas pārvedumu un pensijas saņemšanu, komunālo un citu rēķinu apmaksu, iemaksas Pasta norēķinu sistēmas kontā u.c.
 
Pasta pakalpojumus savā dzīvesvietā mazajās lauku teritorijās iedzīvotājiem iespējams pieteikt, zvanot pa tālruni 67008001 vai 27008001.
 
J. Vai ar pasta sūtījumiem iespējams izplatīt koronavīrusu Covid-19?
 
A. Atbilstoši informācijai, ko Latvijas Pasts ir saņēmis no Slimību profilakses un kontroles centra, iespēja inficēties no pasta sūtījumiem ir maza, un uz pasta sūtījumiem nekādi ierobežojumi neattiecas, tāpat nav saņemtas nekādas starptautiskas indikācijas, ka pastāvētu šāds risks. Tādēļ, kā visiem valsts iedzīvotājiem, ir svarīgi arī pasta darbiniekiem nenākt uz darbu slimiem, un Latvijas Pasts maksimāli to kontrolē, nodrošinot, ka uzņēmuma darbinieki slimi uz darbu nenāk. 
 
Tajā pašā laikā katra sūtījuma – vēstules vai preses izdevuma – dezinfekcijas nepieciešamība noteikti būtu jāapsver katram gala saņēmējam, arī pašam ievērojot individuālo higiēnu un mazgājot un dezinficējot rokas. Arī adresāta pastkastītes noteikti būtu dezinficējamas, līdzīgi kā Latvijas Pasts dezinficē savus pakomātus. Jāņem vērā, ka preses izdevums vispirms tiek drukāts tipogrāfijā, šķirots servisā ārpus Latvijas Pasta un tikai pēc tam piegādāts tālākai izplatīšanai.