Pāriet uz galveno saturu

Personas datu apstrāde

1. Kas mēs esam

1.1. Mēs esam valsts akciju sabiedrība “Latvijas Pasts”.

  • Juridiskā adrese: Ziemeļu iela 10, Lidosta “Rīga”, Mārupes pagasts, Mārupes novads, LV-1000.
  • Vienotais reģistrācijas numurs: 40003052790.
  • Tīmekļvietne: www.pasts.lv

1.2. Mums ir piešķirtas tiesības sniegt universālo pasta pakalpojumu, esam reģistrēti pasta pakalpojumu sniedzēju un maksājumu pakalpojumu sniedzēju reģistrā.

1.3. Mūsu misija ir nodrošināt kvalitatīvus pasta pakalpojumus visā Latvijas teritorijā. Mūsu pastnieki sasniedz attālākās viensētas, un mēs spējam piegādāt sūtījumus uz jebkuru adresi pasaulē. Mēs esam pieejami ikvienam, vienmēr un visur.

1.4. Papildus tradicionālajiem pasta pakalpojumiem mēs attīstām jaunus, mūsdienīgus piedāvājumus, lai kļūtu par klientu tuvāko palīgu ikdienas gaitās. Pie mums ir ērti, vienkārši, un visu var nokārtot vienuviet.

1.5. Mūsu resursi nodrošina augstus kvalitātes standartus: motivēti darbinieki, unikāls pasta pakalpojumu sniegšanas vietu un pārvadājumu tīkls, modernas tehnoloģijas.

2. Kādus terminus lietojam šajā dokumentā

Jūs – fiziska persona, kurai saskaņā ar normatīvajiem aktiem un šiem noteikumiem tiek nodibinātas tiesiskās attiecības ar mums.
Mēs – valsts akciju sabiedrība “Latvijas Pasts”.
Pasta pakalpojumu sniegšanas vieta – mūsu pasta nodaļa, pasta centrs, klientu centrs vai Jūsu dzīvesvieta, ja izmantojat pakalpojumu “Pastnieks mājās”, pakomāti, kurjers.

Pakomāts – pasta terminālis jeb iekārta ar noteiktu atrašanās vietu, kas nodrošina iespēju pieņemt no sūtītāja sūtījumus nosūtīšanai vai uzglabāšanai un izsniegt tos saņēmējam. Ar pakomātu atrašanās vietām pastāvīgi var iepazīties mūsu tīmekļa vietnē www.pasts.lv.
Pārzinis – mēs, kas vieni paši vai kopīgi ar citām personām nosakām personas datu apstrādes nolūkus un līdzekļus.

Privātuma politika – informācija par datu apstrādi atbilstoši Vispārīgajai datu aizsardzības regulai, ar kuru pastāvīgi var iepazīties tīmekļa vietnē www.pasts.lv.

Saņēmējs – sūtījuma saņēmējs – sūtījuma adresē vai adrešu veidlapā norādītā fiziska persona (adresāts), kurai jāpiegādā sūtījums vai tā pilnvarota persona.

Sīkdatņu lietošanas noteikumi – informācija par sīkdatņu izmantošanu, ar kuru pastāvīgi var iepazīties tīmekļa vietnē www.pasts.lv.
Sūtījums – adresēts sūtījums (paka, sīkpaka, vēstule) galīgajā formā, kādā mēs to nogādājam saņēmējam.

Vietne – tīmekļa vietne ar unikālu domēna nosaukumu vai tā apakšdomēnu, kuru uzturam un administrējam mēs, nodrošinot piekļuvi informācijai, pakalpojumiem un funkcionalitātei atbilstoši vietnē piedāvātajām iespējām.

3. Kas ir šis dokuments

3.1. Mūsu mērķis ir saprotami Jūs informēt, kā un kāpēc izmantojam Jūsu personas datus, un nodrošināt, lai tie būtu aizsargāti.

3.2. Šajā Privātuma politikā ir aprakstīts, kā mēs veicam personas datu apstrādi – mūsu klientu, pakalpojumu sniegšanas vietu apmeklētāju, mobilās lietotnes lietotāju, interneta vietņu apmeklētāju un citu personu, kuru dati var nonākt mūsu rīcībā mūsu īstenotās komercdarbības ietvaros.

3.3. Mēs pieņemam, ka pirms mūsu vietnes izmantošanas vai kļūstot par mūsu klientu, Jūs esat izlasījuši šo Privātuma politiku un akceptējuši tās noteikumus.

3.4. Šī ir aktuālā Privātuma politikas redakcija. Mēs paturam sev tiesības veikt grozījumus un pēc nepieciešamības aktualizēt to.

3.5. Privātuma politikas mērķis ir sniegt Jums vispārīgu ieskatu par mūsu veiktām personas datu apstrādes darbībām un nolūkiem.

3.6. Lūdzam ņemt vērā, ka arī citos dokumentos (piemēram, pakalpojumu līgumos, sadarbības līgumos, sīkdatņu politikā un citos) var būt sniegta papildu informācija par Jūsu personas datu apstrādi.

3.7. Informējam, ka šajā Privātuma politikā ietvertie personas datu apstrādes noteikumi attiecas tikai uz fizisku personu personas datu apstrādi.

3.8. Mēs apzināmies, ka personas dati ir Jūsu vērtība, un apstrādāsim tos, ievērojot konfidencialitātes prasības un rūpējoties par mūsu rīcībā esošo Jūsu personas datu drošību.

3.9. Mēs esam iecēluši datu aizsardzības speciālistu, kurš uzrauga, lai datu apstrāde notiktu atbildīgi un caurskatāmi.

3.10. Izmantojot mūsu pakalpojumus, Jūs apliecināt, ka Jūsu norādītie personas dati ir precīzi un pareizi. Mēs nevaram garantēt pakalpojumu sniegšanu, ja sniedzat neprecīzus datus.

4. Datu apstrādes nolūki un tiesiskais pamats

4.1. Pasta pakalpojumu sniegšanas nodrošināšana
Mēs apstrādājam Jūsu personas datus, lai nodrošinātu sūtījumu apstrādi un piegādi. Atsevišķos gadījumos, kad tas nepieciešams sūtījuma izsniegšanai, tiek veikta saņēmēja identitātes pārbaude. Proti, ja sūtījums tiek saņemts klātienē, saņēmējam ir jāuzrāda derīgs personu apliecinošs dokuments. Savukārt, ja sūtījums tiek noformēts vietnē vai saņemts pakomātā, identitātes apstiprināšanai var tikt pieprasīts izmantot Smart-ID vai eParakstu, tas ir atkarīgs no sūtījuma veida. Identitātes pārbaude tiek veikta, lai nodrošinātu sūtījuma drošu izsniegšanu saņēmējam un novērstu nepamatotu piekļuvi citu personu sūtījumiem.

Ērtākai savstarpējai saziņai Jūs varat norādīt savu e-pasta adresi un/vai tālruņa numuru.
Jūs varat saņemt SMS paziņojumu par Jums adresētu pasta sūtījumu, ko atkarībā no pasta sūtījuma veida neesam varējuši Jums izsniegt vai ievietot Jūsu pastkastītē, vai, ja uz Jums adresēta sūtījuma ir norādīts mobilā tālruņa numurs, vai esat norādījis, ka vēlaties saņemt šādu paziņojumu. Tādā gadījumā par sūtījumu Jums tiks piegādāts SMS paziņojums ar aicinājumu ierasties pasta pakalpojumu sniegšanas vietā.

Nolūka un tā apakšnolūku sasniegšanai mums varētu būt nepieciešamas vismaz šādas Personas datu kategorijasJuridiskais pamats
- Identifikācijas dati (vārds, uzvārds)- Kontaktinformācija (adrese)- Tālruņa numurs uz pasta sūtījumaApstrāde vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras
- Tālruņa numurs- E-pasta adreseJūsu piekrišana
- Personu apliecinoša dokumenta (pases vai personas apliecības) veids un tajā esošie datiApstrāde vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras identificēt personu

4.1.2. Preses izdevumu abonēšanas pakalpojumu sniegšanas nodrošināšana
Mēs apstrādājam Jūsu personas datus, lai nodrošinātu Jums preses izdevumu abonēšanas pakalpojumus. Pakalpojuma nodrošināšanas nolūkos mums ir nepieciešams apstrādāt arī Jūsu kontaktinformāciju.

Nolūka un tā apakšnolūku sasniegšanai mums varētu būt nepieciešamas vismaz šādas Personas datu kategorijasJuridiskais pamats
- Identifikācijas dati (vārds, uzvārds)- Kontaktinformācija (piegādes adrese, e-pasts, tālruņa numurs)- Maksājuma informācija, ja veicat bezskaidras naudas maksājumu (maksājumu kartes numurs, konta numurs)Līgumsaistību izpilde

4.1.3. Maksājumu un citu finanšu pakalpojumu sniegšana
Mēs apstrādājam Jūsu personas datus, lai nodrošinātu maksājumu un citu finanšu pakalpojumu sniegšanu. Tas ietver PNS konta administrēšanu, skaidras un bezskaidras naudas pārskaitījumus (pārvedumus), pensiju, pabalstu un naudas piegādi uz mājām, kā arī komunālo un citu pakalpojumu sniedzēju rēķinu apmaksu, un citus pakalpojumus. Jūsu kontaktinformācija tiek izmantota, lai nodrošinātu efektīvu saziņu pakalpojumu sniegšanas ietvaros, kā arī Jūsu tālruņa numurs tiek apstrādāts, lai nodrošinātu iespēju saņemt informāciju par ienākošajiem un izejošajiem darījumiem PNS kontā īsziņas veidā.

Nolūka un tā apakšnolūku sasniegšanai mums varētu būt nepieciešamas vismaz šādas Personas datu kategorijasJuridiskais pamats
- Identifikācijas dati (vārds, uzvārds)- Kontaktinformācija (dzīvesvietas adrese, e-pasta adrese, tālruņa numurs)- Konta numursLīgumsaistību izpilde
- Tālruņa numursJūsu piekrišana

4.1.4. Finanšu pakalpojumu nodrošināšana mobilajā lietotnē Latvijas Pasts Pay
Pakalpojuma sniegšanai un lietotnes funkcionalitātes nodrošināšanai mēs apstrādājam personas datus, kas saistīti ar PNS konta īpašnieka finanšu pārvaldību un lietotnes izmantošanu. Pakalpojuma ērtības nolūkā lietotnē ir iespēja piekļūt lietotāja mobilās ierīces kontaktu sarakstam, ja lietotājs tam piekrīt. Tas ļauj maksājumu veikšanas procesā vienkāršoti atlasīt saņēmēju pēc telefona numura no saviem kontaktiem, tādējādi izvairoties no manuālas datu ievades un samazinot kļūdu iespējamību. Ar lietotni tiek kopīgoti tikai tie kontakti, kurus Jūs manuāli atlasāt.

Nolūka un tā apakšnolūku sasniegšanai mums varētu būt nepieciešamas vismaz šādas Personas datu kategorijasJuridiskais pamats
- Tālruņa numurs- E-pasta adreseJūsu piekrišana
- Personu apliecinoša dokumenta (pases vai personas apliecības) datiApstrāde vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras identificēt personu

4.1.5. Videonovērošanas veikšana
Videonovērošana tiek veikta mūsu pasta pakalpojumu sniegšanas vietās un tā tiek veikta ar mērķi novērst vai atklāt prettiesiskas darbības novēršanu saistībā ar personu un īpašuma aizsardzību, mūsu vai trešās personas tiesisko interešu aizsardzību un personu vitāli svarīgu interešu, tajā skaitā, dzīvības un veselības aizsardzību. Videonovērošana tiek veikta pēc striktiem drošības un privātuma noteikumiem, izmantojot mūsdienu tehnoloģijas un aprīkojumu.

Nolūka un tā apakšnolūku sasniegšanai mums varētu būt nepieciešamas vismaz šādas Personas datu kategorijasJuridiskais pamats
- Videoattēls (izskats)- Uzvedība- Personas atrašanās vieta un laiksMūsu un trešo personu leģitīmās intereses un vitālo interešu, tostarp veselības un dzīvības, aizsardzība

4.1.6. Telefonsarunu audioierakstu veikšana
Lai nodrošinātu un uzlabotu mūsu pakalpojumu kvalitāti, kā arī aizsargātu mūsu leģitīmās intereses, telefonsarunas tiek ierakstītas. Šie ieraksti kalpo kā pierādījumi iespējamu sūdzību gadījumā un palīdz mums izmeklēt Jūsu sūdzības.

Nolūka un tā apakšnolūku sasniegšanai mums varētu būt nepieciešamas vismaz šādas Personas datu kategorijasJuridiskais pamats
- Komunikācijas satura dati- Kontaktinformācija (zvanītāja tālruņa numurs)Mūsu leģitīmās intereses

4.1.7. Mārketinga aktivitāšu nodrošināšana
Šī nolūka ietvaros mēs varētu Jums nosūtīt reklāmas paziņojumus, nodrošināt Jūsu dalību mūsu organizētās akcijās un loterijās, piemēram, preses abonēšanas loterijās, kā arī publicēt materiālus no mūsu organizētiem publiskiem pasākumiem, lai veicinātu uzņēmuma tēla popularizēšanu.

Nolūka un tā apakšnolūku sasniegšanai mums varētu būt nepieciešamas vismaz šādas Personas datu kategorijasJuridiskais pamats
- Identifikācijas dati- Kontaktinformācija (tālruņa numurs, e-pasts)Jūsu piekrišana

4.1.8. Klientu pieredzes novērtēšana un pakalpojumu kvalitātes uzlabošana
Lai uzlabotu sniegto pakalpojumu kvalitāti un labāk izprastu klientu vajadzības, mums ir nepieciešams sazināties ar klientiem pēc pakalpojuma saņemšanas, nosūtot klientu aptauju uz viņu norādīto e-pasta adresi. Aptaujas mērķis ir iegūt atgriezenisko saiti par klienta pieredzi, identificēt iespējamās uzlabojumu jomas un pilnveidot mūsu pakalpojumu sniegšanas procesu.

Nolūka un tā apakšnolūku sasniegšanai mums varētu būt nepieciešamas vismaz šādas Personas datu kategorijasJuridiskais pamats
- Identitātes dati- Kontaktinformācija (tālruņa numurs, e-pasts)Mūsu leģitīmās intereses

4.1.9. Pakalpojumu pienācīgas sniegšanas nodrošināšana
Šī nolūka ietvaros mums ir nepieciešams veikt tehnisko sistēmu un IT infrastruktūras uzturēšanu un pilnveidošanu, tehnisku un organizatorisku risinājumu izmantošanu, kas var izmantot arī Jūsu personas datus (piemēram, izmantojot sīkdatnes), ar mērķi nodrošināt pienācīgu pakalpojumu sniegšanu.

Galvenais izmantojamais tiesiskais pamats nolūku sasniegšanai ir mūsu kā pārziņa leģitīmās intereses.

4.1.10. Normatīvajos aktos noteikto prasību izpilde
Šī nolūka ietvaros mums ir nepieciešams izpildīt normatīvo aktu, kas uz mums attiecas, prasības, piemēram, Pasta likuma, Ministru kabineta 2029.gada 15.oktobra noteikumu Nr.477 “Prasības vienkāršo, ierakstīto un apdrošināto pasta sūtījumu izsniegšanai”, Grāmatvedības likuma, Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma, Patērētāju tiesību aizsardzības likuma prasības, kā arī citos normatīvajos aktos noteiktās prasības.

Galvenais izmantojamais tiesiskais pamats šo nolūku sasniegšanai ir juridisku pienākumu izpilde.

5. Kā iegūstam Jūsu personas datus un kādēļ Jums ir jāsniedz savi personas dati

5.1. Jūsu personas datus mēs varam iegūt kādā no šiem veidiem:

a) no Jums savstarpējā līguma slēgšanas procesā;
b) no trešās personas, ja, izmantojot pakalpojumu, trešā persona ir norādījusi Jūs kā saņēmēju;
c) no Jums, ja iesniegsiet mums kādus iesniegumus, e-pastus, zvanīsiet mums;
d) no Jums, ja reģistrēsieties mūsu vietnēs;
e) no Jums, izmantojot sīkdatnes un tām līdzīgas tehnoloģijas;
f) no videonovērošanas ierakstiem attiecīgos gadījumos;
g) no telefonsarunu audioierakstiem attiecīgos gadījumos.

5.2. Galvenokārt, mēs Jūsu informāciju ievācam, lai:

  • izpildītu uzņemtās līguma saistības;
  • izpildītu mums saistošos juridiskos pienākumus;
  • īstenotu savas leģitīmās intereses.

Šajos gadījumos mums noteiktas informācijas iegūšana ir nepieciešama attiecīgu nolūku sasniegšanai, līdz ar to šādas informācijas nesniegšana var apdraudēt pakalpojuma izpildi.

Ja dati nebūs obligāti nepieciešami, bet to iesniegšana varētu palīdzēt uzlabot pakalpojumu vai piedāvāt Jums izdevīgus līguma nosacījumus un/vai piedāvājumus, pie datu ievākšanas mēs norādīsim, ka datu sniegšana ir brīvprātīga.

6. Kas varētu piekļūt Jūsu personas datiem

6.1. Mēs veicam attiecīgus pasākumus, lai apstrādātu Jūsu personas datus atbilstoši piemērojamiem tiesību aktiem un nodrošinātu, ka Jūsu personas datiem nepiekļūst trešās personas, kurām nav attiecīga tiesiskā pamata Jūsu personas datu apstrādei.

6.2. Jūsu personas datiem, pēc nepieciešamības, varētu piekļūt:

a) mūsu darbinieki vai tieši pilnvarotās personas, kuriem tas nepieciešams darba pienākumu izpildei;
b) personas datu apstrādātāji atbilstoši to sniegtajiem pakalpojumiem un tikai nepieciešamā apjomā, piemēram:

  • auditori,
  • finanšu vadības un juridiskie konsultanti,
  • datu bāzes izstrādātājs/tehniskais uzturētājs,
  • citas personas, kuras ir saistītas ar pārziņa pakalpojumu sniegšanu;
    c) valsts un pašvaldības iestādes tiesību aktos noteiktajos gadījumos, piemēram:
  • tiesībsargājošās un uzraugošās iestādes pēc pieprasījuma,
  • lai aizstāvētu mūsu juridiskās intereses;
    d) trešās personas, rūpīgi izvērtējot, vai šādai datu nodošanai ir atbilstošs juridiskais pamats.

7. Kādus sadarbības partnerus (apstrādātājus) personas datu apstrādē mēs izvēlamies

7.1. Mēs veicam attiecīgus pasākumus, lai nodrošinātu Jūsu personas datu apstrādi, aizsardzību un nodošanu datu apstrādātājiem saskaņā ar piemērojamiem tiesību aktiem.

7.2. Mēs rūpīgi izvēlamies personas datu apstrādātājus un, veicot datu nodošanu, izvērtējam tās nepieciešamību un nododamo datu apjomu.

7.3. Datu nodošana apstrādātājiem tiek veikta, ievērojot personas datu konfidencialitātes un drošas apstrādes prasības.

7.4. Pašreiz mēs varam sadarboties ar šādām personas datu apstrādātāju kategorijām:

a) tīmekļvietnes izstrādātājs/tehniskais uzturētājs;
b) datu aizsardzības pakalpojuma sniedzējs;
c) citas personas, kuras ir saistītas ar mūsu pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanu.

7.5. Personas datu apstrādātāji rīkojas tikai saskaņā ar mūsu sniegtajām instrukcijām un nav tiesīgi izmantot Jūsu personas datus saviem mērķiem.

8. Vai Jūsu personas dati tiek sūtīti uz ārpus Eiropas Savienības (ES) vai Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) valstīm

8.1. Mēs Jūsu personas datus apstrādājam galvenokārt Eiropas Savienības (ES) un Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) teritorijā.

8.2. Gadījumā, ja personas datu apstrādi nepieciešams uzticēt pakalpojumu sniedzējam, kas atrodas ārpus ES un EEZ, mēs pārliecināmies, ka:

  • attiecīgais pakalpojuma sniedzējs datus apstrādā valstī, attiecībā uz kuru pastāv Eiropas Komisijas lēmums par atbilstošu personas datu aizsardzības līmeņa nodrošināšanu; vai
  • attiecīgais pakalpojuma sniedzējs nodrošina Eiropas Komisijas apstiprināto līguma standartklauzulu ievērošanu attiecībā uz personas datu nosūtīšanu trešajām valstīm.

9. Vai Jūsu personas dati tiek izmantoti automatizētu lēmumu pieņemšanā

9.1. Mēs Jūsu datus neizmantojam automatizēto lēmumu pieņemšanā.

10. Cik ilgi Jūsu personas dati tiek glabāti

10.1. Jūsu personas dati tiek glabāti tik ilgi, cik to glabāšana ir nepieciešama atbilstoši attiecīgiem personas datu apstrādes nolūkiem, kā arī saskaņā ar piemērojamo tiesību aktu prasībām.

10.2. Izvērtējot personas datu glabāšanas ilgumu, mēs ņemam vērā:

  • spēkā esošās normatīvo aktu prasības,
  • līgumsaistību izpildes aspektus,
  • Jūsu norādījumus (piemēram, piekrišanas gadījumā),
  • mūsu leģitīmās intereses.

Ja Jūsu personas dati noteiktajiem nolūkiem vairs nav nepieciešami, mēs tos dzēsīsim vai iznīcināsim.

10.3. Zemāk norādīti izplatītākie personas datu glabāšanas termiņi:

a) Personas dati līgumsaistību izpildei – glabāsim līdz līguma izpildei un kamēr izpildīsies citi glabāšanas termiņi (skat. zemāk).

b) Dati, lai pierādītu saistību izpildi – glabāsim vispārējo prasību noilguma termiņu saskaņā ar normatīvajos aktos noteiktajiem termiņiem, piemēram:

  • 10 gadi Civillikumā,
  • citi termiņi saskaņā ar Civilprocesa likumu prasību celšanai.

c) Videonovērošanas ieraksti – glabāti 30 dienas, ja vien attiecīgajā videoierakstā nav atspoguļota iespējami prettiesiska rīcība vai rīcība, kas var palīdzēt nodrošināt tiesiskās intereses. Šādos gadījumos videoieraksts var tikt saglabāts līdz tiesiskās intereses nodrošināšanas pabeigšanai.

d) Telefonsarunu audioieraksti – glabāti 12 mēnešus.

e) Personas dati, kas jāuzglabā tiesību aktu izpildei – glabāti atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajiem termiņiem, piemēram:

  • Pasta likuma 43. pants – informācija par ierakstīta vai apdrošināta iekšzemes pasta sūtījuma izsniegšanu glabāta 6 mēnešus no sūtījuma nodošanas dienas;
  • Eksprespasta sūtījuma pavaddokumenti (Pasta likuma 20. pants, piektā daļa) – glabājami 2 gadus;
  • Grāmatvedības likums – attaisnojuma dokumenti jāglabā līdz dienai, kad tie nepieciešami, lai konstatētu katra saimnieciskā darījuma sākumu un izsekotu tā norisei, bet ne mazāk kā 5 gadus.

11. Kā mēs aizsargājam Jūsu personas datus

11.1. Mēs nodrošinām, regulāri pārskatām un pilnveidojam aizsardzības pasākumus, lai pasargātu Jūsu personas datus no nesankcionētas piekļuves, nejaušas nozaudēšanas, izpaušanas vai iznīcināšanas. Šim nolūkam izmantojam mūsdienīgas tehnoloģijas, kā arī atbilstošas tehniskās un organizatoriskās prasības, tostarp:

  • ugunsmūrus,
  • ielaušanās atklāšanas un analīzes programmatūru,
  • datu šifrēšanu.

11.2. Tomēr mēs aicinām Jūs ievērot vispārējos datora un interneta lietošanas drošības noteikumus, kā arī rūpēties par savu personas datu (īpaši personu apliecinošu dokumentu) aizsardzību un drošu glabāšanu. Mēs neuzņemamies atbildību par nesankcionētu piekļuvi Jūsu personas datiem un/vai to zudumu, ja tas noticis Jūsu vainas vai nolaidības dēļ.

12. Kādas ir Jūsu kā datu subjekta tiesības attiecībā uz Jūsu personas datu apstrādi

12.1. Normatīvais regulējums datu aizsardzības jomā piešķir Jums virkni tiesību attiecībā uz Jūsu personas datu apstrādi:

12.1.1. Piekļuve personas datiem – Jums ir tiesības pieprasīt apstiprinājumu no mums, vai mēs apstrādājam ar Jums saistītus personas datus. Šādos gadījumos Jūs varat pieprasīt piekļuvi personas datiem, ko mēs apstrādājam par Jums, vai saņemt informāciju par personas datiem, ja tiešas piekļuves nodrošināšana nav paredzēta.

12.1.2. Personas datu atjaunošana – Ja ir notikušas izmaiņas personas datos, kurus Jūs esat mums snieguši (piem., vārds, uzvārds, saziņas adrese, telefona numurs, e-pasts), lūdzam sazināties ar mums un iesniegt aktuālos datus, lai mēs varētu sasniegt attiecīgos personas datu apstrādes nolūkus. Klientu pašapkalpošanās portālos savus personas datus (vārds, uzvārds, e-pasts) ir iespējams atjaunot savā klienta profilā.

12.1.3. Piekrišanas atsaukšana – Ja Jūsu personas datu apstrāde pamatojas uz Jūsu dotu piekrišanu, Jums ir tiesības jebkurā brīdī to atsaukt. Mēs turpmāk Jūsu personas datus, kurus apstrādājām uz piekrišanas pamata, vairs attiecīgam nolūkam neapstrādāsim. Piekrišanas atsaukšana nevar ietekmēt datu apstrādi, kura ir nepieciešama normatīvo aktu prasību izpildei vai pamatojas uz līgumu, mūsu leģitīmām interesēm vai citiem likumā noteiktiem pamatiem.

12.1.4. Iebildums pret datu apstrādi adresētās reklāmas piegādes nolūkiem – Jums ir tiesības jebkurā laikā iebilst pret savu personas datu apstrādi adresētās reklāmas piegādes nolūkiem.

12.1.5. Iebildums pret apstrādi, pamatojoties uz mūsu vai trešo personu leģitīmām interesēm – Jums ir tiesības iebilst pret personas datu apstrādi, kurus apstrādājam, pamatojoties uz mūsu leģitīmām interesēm. Tomēr dati var tikt apstrādāti arī pēc iebilduma, ja mums ir pietiekami pamatoti un objektīvi iemesli, kas ļauj turpināt apstrādi, ievērojot Jūsu tiesības un intereses. Lai īstenotu šīs tiesības, lūdzam iesniegt rakstveida iesniegumu mums vai mūsu datu aizsardzības speciālistam.

12.1.6. Dzēšana – Noteiktos apstākļos Jums ir tiesības prasīt mums dzēst Jūsu personas datus. Tas neattiecas uz gadījumiem, kad likums pieprasa mums saglabāt datus.

12.1.7. Apstrādes ierobežojums – Noteiktos apstākļos Jums ir tiesības ierobežot savu personas datu apstrādi. Ņemiet vērā, ka ierobežojuma pieprasīšana var ietekmēt Jūsu iespējas saņemt mūsu pakalpojumus.

12.1.8. Datu pārnese – Jums ir tiesības saņemt vai nodot savus personas datus citam datu pārzinim. Šīs tiesības ietver tikai tos datus, ko esat sniedzis mums, pamatojoties uz savu piekrišanu vai līgumu, kā arī, ja apstrādāšana tiek veikta automatizēti.

13. Kur Jūs varat vērsties, lai iegūtu informāciju par pie mums esošiem Jūsu personas datiem vai realizēt citas savas kā datu subjekta tiesības

13.1. Jūs varat iegūt informāciju par pie mums esošiem Jūsu personas datiem vai realizēt citas savas kā datu subjekta tiesības šādi:

a) iesniedzot attiecīgu iesniegumu klātienē un identificējot sevi jebkurā pasta nodaļā tās darba laikā;
b) iesniedzot attiecīgu iesniegumu, nosūtot to mums pa pastu uz juridisko adresi:
Ziemeļu iela 10, Lidosta "Rīga", Mārupes novads, LV-1000;
c) iesniedzot attiecīgu iesniegumu, kas parakstīts ar drošu elektronisko parakstu, nosūtot to uz mūsu e-pastu: juristi@pasts.lv.

13.2. Saņemot Jūsu iesniegumu, mēs izvērtēsim tā saturu un Jūsu identificēšanas iespēju. Atkarībā no situācijas mēs paturam tiesības lūgt Jūs papildus identificēt, lai nodrošinātu Jūsu datu drošību un to izpaušanu tikai attiecīgajai personai.

13.3. Ja uzskatāt, ka mēs Jūsu datus apstrādājuši neatbilstoši, Jums ir tiesības iesniegt sūdzību datu aizsardzības uzraudzības iestādei:

Personas datu apstrādes paziņojums

 

Lai izvērtētu Tevis kā pretendenta atbilstību, mums kā darba devējam ir jāapstrādā Tavi personas dati.
 

Pārzinis un tā kontaktinformācija

 

Attiecībā uz pretendenta personas datu apstrādi, darba devējs ir uzskatāms par personas datu pārzini Vispārīgās datu aizsardzības regulas izpratnē.

 

Darba devēja kontaktinformācija par personas datu apstrādes jautājumiem:

Adrese: Ziemeļu iela 10, Lidosta "Rīga” Mārupes pagasts, Mārupes novads, LV-1053;

E-pasta adrese: juristi@pasts.lv
 

Personas dati

Personas dati ir jebkāda informācija par identificētu vai identificējamu fizisku personu, šajā gadījumā pretendentu. Pretendenta personas datus darba devējs apstrādā tikai tādā apjomā, cik tas ir pamatoti nepieciešams, ievērojot spēkā esošo normatīvo aktu prasības.
 

Darba devējs var apstrādāt šādas personas datu kategorijas, piemēram:

  • identifikācijas dati: vārds, uzvārds, personas kods;
  • kontaktinformācija: adrese, e-pasts, tālrunis;
  • kvalifikāciju raksturojošie dati: izglītība, darba pieredze, CV un pieteikumā ietvertā informācija;
  • rekomendācijas: bijušā darba devēja pārstāvja identitāte un kontaktinformācija, atsauksmes saturs;
  • atlases procesā radītie dati: testi, uzdevumi, intervijas un to laikā iegūtā informācija;
  • sodāmība: informācija par sodāmību (petendentam, kuram darba pienākumu izpildei nepieciešama šāda pārbaude saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma prasībām vai citiem saistošajiem normatīvajiem aktiem;
  • bankas konts: ja pretendentam tiek izteikts darba piedāvājums, bankas konts darba līguma sagatavošanai un algas pārskaitīšanai;
  • videoieraksts: ja pretendents tiek uzaicināts uz interviju, informējam, ka darba devēja telpās tiek veikta videonovērošana;
  • citi dati: visi citi dati, ko pretendents pēc saviem ieskatiem iesniedzis atlases procesā.

Aicinām nesniegt personas datus, kas nav nepieciešami atlases procesam, piemēram, informāciju par grūtniecību un ģimenes stāvokli, informāciju par reliģisko vai filozofisko pārliecību, informāciju par seksuālo orientāciju un tamlīdzīgi.

Gadījumos, ja pretendents iesniedz personas datus, kas nav vajadzīgi un/vai nav atbilstoši atlases procesam (piemēram, reliģiskā pārliecība), darba devējs iespēju robežās tos dzēš/aizklāj.
 

Apstrādes nolūki un tiesiskie pamati

MērķisPersonas datiTiesiskais pamats
Pretendentu atlaseIdentifikācijas dati, kontaktinformācija, kvalifikāciju raksturojošie dati, rekomendācijas, atlases procesā radītie dati, citi datiPiekrišana: pretendents ar savu aktīvu darbību iesūta pieteikumu un CV
Pretendentu datu bāzes uzturēšanaIdentifikācijas dati, kontaktinformācija, kvalifikāciju raksturojošie dati, rekomendācijas, atlases procesā radītie dati, citi datiPiekrišana: pretendents ar savu aktīvu darbību izvēlas uzglabāt CV datu bāzē, lai saņemtu informāciju par darba piedāvājumiem nākotnē
Pretendentu izvērtēšana (atbilstība darba devēja noteiktajiem kritērijiem) Identifikācijas dati, kontaktinformācija, kvalifikāciju raksturojošie dati, rekomendācijas, atlases procesā radītie dati, citi datiDarba devēja likumīgās intereses, piemēram, labāko darbinieku atlase, lai nodrošinātu efektīvu darbību
Komunikācija ar pretendentuKontaktinformācijaPiekrišana: pretendents ar savu aktīvu darbību iesūta pieteikumu
Darba līguma sagatavošanaIdentifikācijas dati, kontaktinformācija, bankas kontsLīguma noslēgšana un juridisku pienākumu izpilde saskaņā ar Darba likumu
Izpildīt normatīvā regulējuma prasības, piemēram, attiecībā uz valdes un padomes locekļiemAr normatīvo regulējumu noteiktie personas dati, piemēram, sodāmībaJuridisku pienākumu izpilde
Nodrošināt drošu vidi un aizsargātu savu nekustamo īpašumu, Darba devēja telpās tiek veikta videonovērošanaVideoierakstsLeģitīmās intereses – nekustamā īpašuma aizsardzība, vitālās intereses – drošība darba vidē

Attiecībā uz valdes un padomes locekļiem ir attiecināmas arī Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 31. panta ceturtās daļas prasības. Attiecīgi tiek pārbaudīti arī papildu personas dati, piemēram, politiskā piederība un sodāmība. 

Šīs darbības tiek veiktas, lai izpildītu normatīvajos aktos noteiktos pienākumus. Darba devējam ir tiesības pieprasīt Sodu reģistrā izziņu par noteikta amata pretendenta nesodāmību par beidzamajiem 12 mēnešiem, kā arī izpētīt publiski pieejamo informāciju (SIA “Lursoft IT”, VID, SIA “Creditreform Latvija”, SIA “Paus Konsults” un citas datu bāzes) par pretendentu, lai veiktu tā padziļināto reputācijas izpēti.
 

Personas datu saņēmēji

 

Mēs varam nodot Tavus personas datus:

  • pakalpojumu sniedzējam, kas sniedz kandidātu novērtēšanas un izvērtēšanas pakalpojumus, par to informējot pretendentu pirms datu nodošanas;
  • tiesībsargājošajām iestādēm, piemēram, policijai, taču tikai pēc pieprasījuma un tikai tad, ja to paredz normatīvais regulējums.

Minētie uzņēmumi var apstrādāt Tavus personas datus tikai saskaņā ar mūsu norādījumiem. 
 

Datu nodošana uz trešajām valstīm

Darba devējs nenodos pretendenta personas datus ārpus Eiropas Savienības.
 

Datu ieguves avoti

Personas datu avoti:

  • pretendents patstāvīgi iesniedz savus personas datus, piemēram, CV vai sarakste;
  • varam lūgt atsauksmi par pretendentu kādam no iepriekšējiem darba devējiem pēdējo 12 mēnešu periodā, vienojoties par to ar pretendentu;
  • varam pārbaudīt informāciju par pretendentu biznesa un nodarbinātības mērķiem paredzētajos sociālajos tīklos, piemēram, "LinkedIn";
  • atsevišķos gadījumos personāla atlases uzņēmumi un publiskas datu bāzes.
     

Personas datu glabāšanas termiņš

Personas dati tiek glabāti līdz:

  • noteiktā apstrādes mērķa sasniegšanai;
  • ciktāl normatīvais regulējums nosaka Darba devēja pienākumu apstrādāt un/vai uzglabāt šādus datus;
  • ja apstrāde notiek, pamatojoties uz piekrišanu, personas dati tiek apstrādāti tik ilgi, kamēr sniegtā piekrišana ir spēkā un tā nav atsaukta.

Darba devējs saglabā pretendenta personas datus četrus mēnešus pēc attiecīgas vakances konkursa beigām. Ja ir saņemta pretendenta rakstiska piekrišana datu uzglabāšanai un iekļaušanai darba devēja pretendentu reģistrā, tad personas dati tiek uzglabāti 12 mēnešus pēc attiecīgās vakances konkursa beigām.

Ja darba devējs nodibinās ar pretendentu darba attiecībās, tad pretendenta personas dati var tikt glabāti ilgāk un to apstrādei ir piemērojami Darba devēja iekšējie noteikumi un normatīvo aktu prasības. Piemēram:

  • saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 13. novembra noteikumiem Nr. 690 “Noteikumi par personas darba vai dienesta gaitu un izglītību apliecinošiem dokumentiem, kuriem ir arhīviska vērtība, un to glabāšanas termiņiem” dokumentu par darba tiesisko attiecību nodibināšanu, grozīšanu un izbeigšanu (rīkojuma dokumenti, darba līgumi un to grozījumi, uzteikumi un vienošanās par darba attiecību izbeigšanu), tiem pielīdzināti dokumenti un to reģistri, kas nepieciešami darba tiesisko attiecību administrēšanai glabāšanas laiks ir 75 gadi;
  • saskaņā ar Grāmatvedības likumu attaisnojuma dokumentiem par darbiniekiem aprēķināto mēnešalgu (darba samaksu) ar sadalījumu pa gadiem un mēnešiem glabāšanas laiks ir desmit gadi.
     

Personas datu drošība

Darba devējs nodrošina, pastāvīgi pārskata un uzlabo aizsardzības pasākumus, lai aizsargātu personas datus no nesankcionētas piekļuves, nejaušas nozaudēšanas, izpaušanas vai iznīcināšanas. Lai to īstenotu, darba devējs pielieto mūsdienu tehnoloģijas, tehniskas un organizatoriskas prasības, tostarp izmantojot ugunsmūrus, antivīrusu programmas, šifrēšanu.

Personas datu drošības incidenta gadījumā, ja tas radīs iespējami augstu risku personas tiesībām un brīvībām, mēs nekavējoties paziņosim par to, personīgi sazinoties, ja tas būs iespējams, vai publicējot šo informāciju mūsu mājaslapā, vai citādā veidā.  

 

Kādi normatīvie akti ir piemērojami?

Uz pretendenta atlasi ir attiecināma:

  • Vispārīgā datu aizsardzības regula;
  • Likums par fizisko personas datu apstrādi;
  • dažādas speciālās tiesību normas (piemēram, Darba likums, Pasta likums).
     

Tiesības

Normatīvais regulējums datu aizsardzības jomā piešķir pretendentam vairākas tiesības ietekmēt personas datu apstrādi. Lai šīs tiesības īstenotu, lūdzu:

  • iesniedz darba devējam rakstveida iesniegumu klātienē (līdzi jāņem pase vai ID karte);
  • nosūti  ar drošu elektronisko parakstu parakstītu iesniegumu uz  juristi@pasts.lv.

Pēc iesnieguma saņemšanas darba devējs pārliecināsies par Tavu identitāti un atbildēs mēneša laikā.

Tev ir visas tiesības, ko garantē Vispārīgā datu aizsardzības regula, piemēram:

  • tiesības piekļūt personas datiem un saņemt informāciju par to apstrādi;
  • tiesības pieprasīt izlabot nepareizus, neprecīzus vai nepilnīgus personas datus, ierobežot to apstrādi;
  • tiesības tikt aizmirstam;
  • tiesības uz datu pārnesamību;
  • tiesības vērsies ar sūdzību Datu valsts inspekcijā (http://www.dvi.gov.lv/lv/funkcijas/kontaktinformacija/);
  • tiesības atsaukt pierišanu. Pretendentam ir tiesības atsaukt piekrišanu savu personas datu apstrādei, ja pamats personas datu apstrādei ir piekrišana. Piekrišanas atsaukšanai var izmantot šajā paziņojumā noradīto darba devēja kontaktinformāciju. Ja pretendents atsauc piekrišanu savu personas datu apstrādei, kas nepieciešama, lai izvērtētu viņa atbilstību izsludinātās vakances prasībām un darba devēja darbā pieņemšanas kritērijiem, tad tas var ietekmēt pretendenta novērtēšanas rezultātus, un darba devējs nebūs atbildīgs par šādām sekām.

Papildu informācija pieejama Vispārīgajā datu aizsardzības regulā, kas atrodama https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A32016R0679.

Darba devējam ir tiesības veikt papildinājumus šajā dokumentā, publiskojot tās aktuālo versiju savā mājaslapā.

Vadlīnijas ir izstrādātas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) prasības, lai pārliecinātos, ka sadarbības partneri spēs nodrošināt atbilstošas personas datu apstrādes prasības, tajā skaitā, garantējot to drošību.
 

  
Uz kādiem sadarbības partneriem šīs vadlīnijas attiecas?

Ar visiem sadarbības partneriem nav nepieciešams slēgt personas datu apstrādes līgumus, veikt atbilstības izvērtējumus par personas datu apstrādes prasību ievērošanu.

Piemēram: ja līgums tiek slēgts par telpu uzkopšanu, tas pēc būtības neattiecas uz personas datu apstrādi.

Vadlīnijas attiecas tikai uz tiem sadarbības partneriem, kuru pakalpojumi pēc būtības ir saistīti ar personas datu apstrādi.

Piemēram: IT atbalsts, informācijas sistēmu uzturēšana (var piekļūt iekšējām IT sistēmām un redzēt vai veikt kādas darbības ar tur esošajiem personas datiem), personāla atlases pakalpojumi (Pasta vārdā uzrunā kandidātus un apstrādā viņu personas datus), ārpustiesas parādu piedziņas kompānijas u.tml.

Pirms līguma noslēgšanas ar sadarbības partneri tiek aizpildīts

VADLĪNIJU PIELIKUMS.

Kāda ir sadarbības partnera loma?

Pirms jebkura līguma noslēgšanas struktūrvienības vadītājam, konsultējoties ar Pasta personas datu speciālistu, ir jāizvērtē, vai sadarbības partneris ir:

  • neatkarīgs pārzinis (piemēram, kredītiestādes, kuru darbību reglamentē normatīvais regulējums);

  • kopīgs pārzinis (personas datu apstrādes mērķi un veidi tiek noteikti kopīgi ar Pastu);

  • apstrādātājs (Pasta uzdevumā apstrādā personas datus, piemēram, IT pakalpojumi, personāla atlases pakalpojumi u.c.).

Ja sadarbības partneris ir kopīgs pārzinis, ir nepieciešams noslēgt līgumu saskaņā ar Vispārīgas datu aizsardzības regulas 26.pantu, kas atspoguļo kopīgo pārziņu attiecīgās lomas un attiecības ar datu subjektiem.

Ja sadarbības partneris ir apstrādātājs, ir nepieciešams noslēgt līgumu saskaņā ar Vispārīgas datu aizsardzības regulas 28. pantu.

Kam jābūt iekļautam līgumā par personas datu apstrādi ar apstrādātāju?

Pasts izmanto Pasta sagatavoto personas datu apstrādes līgumu vai izņēmuma gadījumā sadarbības partnera sagatavoto personas datu apstrādes līgumu, ja tas ir nepieciešams.

Abos gadījumos personas datu apstrādes līgumam ir jāatbilst Vispārīgās datu aizsardzības regulas 28. panta nosacījumiem, tajā skaitā:

  • jādefinē līguma priekšmets un apstrādes ilgums;

  • jādefinē pušu pienākumi un tiesības;

  • jānosaka apstrādes raksturs un nolūki;

  • jānosaka personas datu veidi un datu subjektu kategorijas.

Tāpat personas datu apstrādes līgumā ir nepieciešams ietvert norādi, ka:

  • apstrādātājs apņemas apstrādāt personas datus tikai atbilstoši Pasts rakstveidā noteiktajam personas datu nodošanas mērķim un saskaņā ar personas datu aizsardzības obligātajām tehniskajām un organizatoriskajām prasībām;

  • apstrādātājs nodrošina, ka personas, kuras ir pilnvarotas apstrādāt personas datus, tajā skaitā darbinieki, ir apņēmušās ievērot konfidencialitāti;

  • apstrādātājs nedrīkst nolīgt apakšapstrādātājus par to, neinformējot Pastu;

  • apstrādātājs dzēš vai nodod datus atpakaļ Pastam pēc līgumattiecību izbeigšanās;

  • apstrādātājam ir jāsadarbojas ar Pastu, lai nodrošinātu atbilstību personas datu aizsardzības prasībām, tajā skaitā, revīziju un pārbaužu ietvaros, lai nodrošinātu atbildes uz datu subjektu pieprasījumiem, veiktu novērtējumu par datu aizsardzību u.c.;

  • apstrādātājs apņemas personas datu pārkāpumu gadījumā, nekavējoties ziņot par personas datu aizsardzības pārkāpumiem Pastam;

  • apstrādātājs apņemas sniegt Latvijas Republikas Datu valsts inspekcijai tās uzdevumu veikšanai nepieciešamo informāciju un dokumentus, kas saistīti ar personas datu apstrādi;

ieteicams iekļaut arī attiecīgās atbildības klauzulas vai prasības par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu.

Kādas ir prasības apstrādātājiem?

Pasts izmanto tikai tādus apstrādātājus, kas sniedz pietiekamas garantijas, ka tiks īstenoti atbilstoši tehniskie un organizatoriskie pasākumi tādā veidā, ka apstrādē tiks ievērotas Vispārīgās datu aizsardzības regulas prasības un tiks nodrošināta datu subjekta tiesību aizsardzība.

Lai pārliecinātos, ka apstrādātājs atbilst šīm prasībām, Pasts izmanto Vadlīniju pielikumā ietverto aptauju, kas potenciālajam sadarbības partnerim ir jāaizpilda pirms līgumattiecību uzsākšanas. Vēlāk aptauju var pievienot, kā pielikumu līgumam par personas datu apstrādi.

Personas datu apstrāde valstīs ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas

Pasts pēc iespējas izvēlas sadarbības parterus, kas apstrādā personas datus Eiropas Ekonomiskās zonas ietvaros.

Tikai izņēmuma kārtā ir pieļaujama sadarbība ar sadarbības parteriem, kas apstrādā personas datus ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas un šādos gadījumos ir jābūt atbilstošiem personas datu aizsardzības mehānismiem saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas V nodaļu, piemēram, lēmumam par aizsardzības līmeņa pietiekamību, līguma standartklauzulām, saistošiem uzņēmuma noteikumiem u.tml.