Biežāk uzdotie jautājumi un atbildes ārkārtas situācijas apstākļos sakarā ar Covid-19 izplatību un noteiktajiem ierobežojumiem

Biežāk uzdotie jautājumi un atbildes ārkārtas situācijas apstākļos sakarā ar Covid-19 izplatību un noteiktajiem ierobežojumiem
Ņemot vērā valstī izsludināto ārkārtas stāvokli saistībā ar koronavīrusa Covid-19 izplatības ierobežošanu, Latvijas Pasts apkopojis biežāk uzdotos jautājumus un atbildes par pasta pakalpojumu pieejamību. Citos jautājumos Latvijas Pasts aicina sazināties ar Klientu centru:  27008001, 67008001, info@pasts.lv
 
J. Vai ar Latvijas Pasta starpniecību iespējams nosūtīt pasta sūtījumus Latvijā un uz ārvalstīm?

A. Ievērojot visā pasaulē noteiktos koronavīrusa Covid-19 izplatības novēršanas pasākumus, joprojām starp vairākumu valstu ir atcelti vai ierobežoti starptautisko pasažieru pārvadājumi, tāpēc ir būtiski ierobežota un kavēta pasta sūtījumu apmaiņa ar ārvalstīm. Tas saistīts ar faktu, ka lielākā daļa starptautisko pasta sūtījumu tiek piegādāti ar pasažieru lidmašīnām, kurās patlaban ietilpināmais pasta sūtījumu apjoms ir nepietiekams, tāpēc tiek meklēti visi cita veida piegādes ceļi, tostarp izmantojot arī sauszemes, ūdens un sliežu ceļus. 

Piegādes aizkavē arī sūtījumu sastrēgumi un rindas starptautiskajās tranzīta lidostās, no kurām tos tālāk izsūta uz citām saņēmējvalstīm. Turklāt piegāžu nosacījumi, kas kavē sūtījumu savlaicīgu nonākšanu pie adresātiem, iespējami arī katrā individuālajā valstī. Minēto iemeslu dēļ jebkādi pasta sūtījumu piegādes termiņi un kvalitātes standarti patlaban starptautiskā līmenī ir atcelti un nav spēkā. 

Latvijas Pasts patlaban nodrošina sūtījumu piegādes faktiski uz visām pasaules valstīm, tāpēc sūtījumus nosūtīšanai uz ārvalstīm pasta nodaļās pieņem, taču jārēķinās, ka maršrutu plānošana prasa ilgāku laiku: sūtījumi, kurus nav iespēju nekavējoši izsūtīt uz ārvalstīm, tiek uzglabāti Latvijas Pasta šķirošanas kompleksā un nosūtīti, tiklīdz tas ir iespējams.  

J.  Vai joprojām iespējams nosūtīt un saņemt arī Eksprespasta sūtījumus? 

A. Šobrīd saņemtie ārvalstu sūtījumi tiek piegādāti uz visiem pieprasītajiem galamērķiem, neskatoties uz to, ka ārkārtas situācijas dēļ iespējama piegāžu aizkavēšanās. Piegāžu jautājumi tiek aktīvi risināti, nepieciešamības gadījumā meklētjot alternatīvus maršrutus un transportēšanas iespējas. Ņemot vērā ārkārtas situāciju, aicinām sekot līdzi Eksprespasta un Latvijas Pasta sociālo tīklu kontiem, kuros operatīvi tiek sniegta informācija par visiem aktuālajiem jaunumiem. 

Ņemot vērā krīzes apstākļus un alternatīvu maršrutu izmantošanas nepieciešamību, patlaban ir būtiski pieaugušas transportēšanas izmaksas. Tāpēc Eksprespasta sūtījumiem uz Krieviju tiek piemērots papildu tarifs, kas tiks atcelts, mainoties piegādes nosacījumiem vai beidzoties ārkārtas situācijai un ierastajā līmenī atjaunojoties pasažieru aviopārvadājumiem.

J. Ārkārtas situācijas laika posmā no 2020.gada 30.marta līdz 17.aprīlim esmu noformējis starptautisku pasta sūtījumu ar papildu transportēšanas izdevumu piemaksu. Kā man jārīkojas, lai pārmaksāto summu* saņemt atpakaļ?


Piemaksa par transportēšanas papildu izmaksām Covid-19 krīzes laikā sūtījumiem uz atsevišķām valstīm vairs netiek piemērota, jo Latvijas Pasts ir radis alternatīvas risinājuma iespējas.

Lai atgūtu samaksāto piemaksu par sūtījumu transportēšanas papildu izmaksām, lūdzu,  iesniedziet brīvā formā rakstītu iesniegumu par pārmaksātās summas atgriešanu, kuram pievienota čeka kopija un iekļauta informācija ar nosūtītāja kontaktinformāciju un bankas konta numuru. Iesniegumu var iesniegt klātienē jebkurā no pasta nodaļām vai nosūtīt elektroniski uz e-pasta adresi: kvdinfo@pasts.lv. Ja nepieciešams, vienā iesniegumā var iekļaut informāciju par vairākiem sūtījumiem. 
 
*Papildu transportēšanas izdevumu atmaksa neattiecas uz Eksprespasta sūtījumiem.
 
J. Man ir pienācis pasta sūtījums, taču šobrīd nevēlos apmeklēt pasta nodaļu. Kādas ir alternatīvas sūtījuma saņemšanai?
 
A. No 2020.gada 16.marta stājas spēkā jauna kārtība sūtījumu uzglabāšanai pasta nodaļās – līdzšinējo 30 dienu vietā sūtījumi tiks uzglabāti 60 dienu, un šo pakalpojumu klienti var saņemt bez maksas. Līdz šim par sūtījumu uzglabāšanu pasta nodaļās ilgāk par 10 dienām no klientiem tika iekasēta pakalpojuma maksa. Līdz ar jauno kārtību klientiem nav steidzami jāapmeklē pasta nodaļa sūtījuma saņemšanai, jo 60 dienu periodā tie netiks nosūtīti atpakaļ izsūtītājam un bez maksas glabāsies nodaļā.
 
Lai nebūtu jāuzkavējas pasta nodaļā, Latvijas Pasts aicina izmantot uzņēmuma mobilās lietotnes iespējas, kas ļauj pakalpojumiem pieteikties attālināti un nodaļā ierasties tieši uz sava pakalpojuma saņemšanu. Attālināti pieteikties pakalpojumiem iespējams 86 lielākajās un noslogotākajās pasta nodaļās visā Latvijā; šo nodaļu saraksts pieejams te
 
Kā alternatīvu reģistrētu sūtījumu saņemšanai pasta nodaļās Latvijas Pasts iesaka šo sūtījumu pārvirzīšanu uz  jebkuru no Latvijas Pasta pakomātiem visā valstī, izmantojot uzņēmuma mobilo lietotni. Latvijas Pasts nodrošina iespēju mobilajā lietotnē attālināti pārvirzīt jebkuru izsekojamu, ierakstītu vai apdrošinātu pasta sūtījumu uz kādu no uzņēmuma 61 pakomāta visā Latvijā. 
 
Tā kā pieprasījums sūtījumu saņemšanai pakomātos šobrīd ir būtiski pieaudzis, nereti tajos veidojas sastrēgumi, jo daļa sūtījumu netiek izņemti laikus, neļaujot sūtījumus saņemt citiem klientiem. Tāpēc pieņemts lēmums no 2020.gada 23.marta līdz ārkārtas situācijas atcelšanai sūtījumus pakomātos uzglabāt trīs dienas, ļaujot sūtījumus pakomātos saņemt maksimāli lielam klientu skaitam. Jaunais uzglabāšanas termiņš attieksies uz sūtījumiem, kas pakomātos tiks ievietoti no 23.marta. Sīkāka informācija pieejama šeit
 
Vienlaikus Latvijas Pasts lūdz klientus, kas izmanto uzņēmuma pakomātus, sūtījumus no tiem izņemt savlaicīgi, lai tie neuzkrātos un savus sūtījumus pakomātos varētu saņemt arī citi klienti. 
 
J. Vai ir kādas izmaiņas ierakstīto sūtījumu piegādē? 

A. Latvijas Pasta pastnieki ierakstītos vēstuļu korespondences sūtījumus piegādās kā līdz šim, izsniedzot klientam personiski, bet piegādes faktu fiksēs pastnieks, minimizējot saskarsmi ar klientu un izslēdzot risku, ko rada klienta parakstīšanās pastnieka mobilajā viedierīcē, – šāda sistēma darbosies līdz ārkārtas situācijas beigām.
 
 
J. Vai obligāti ir jāapmeklē pasta nodaļa, lai saņemtu pensiju no Pasta norēķinu sistēmas (PNS) konta?
 
A. Klientiem, kas pensijas un pabalstus saņem PNS, nav obligāti jādodas uz pasta nodaļu to saņemšanai. Visērtāk pensijas saņemšanu mājās ar pastnieka starpniecību var nodrošināt, piesakot šo pakalpojumu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā (VSAA). VSAA klientam šis pakalpojums izmaksās 2,39 eiro. 

Iesniegumu VSAA par izmaksas adreses maiņu, izlemjot par turpmāku pensijas piegādi dzīvesvietā, iespējams iesniegt elektroniski portālā Latvija.lv, izvēloties e-pakalpojumu Iesniegums iestādei un savu vēlmi paužot brīvā formā. Iesniegumu iespējams nosūtīt arī pa pastu vai nogādāt jebkurā VSAA klientu apkalpošanas centrā, izņemot Talejas ielā 1, Rīgā, un atstāt speciāli izvietotā kastītē iesniegumiem. Sīkāka informācija par pensiju piegādi dzīvesvietā pieejama šeit

Alternatīva ir izmaksa no PNS konta dzīvesvietā, kas ir dārgāks pakalpojums. Izmaksu no PNS konta iespējams pieteikt Latvijas Pasta Klientu centrā: 27008001, 67008001, info@pasts.lv. Piesakot piegādi dzīvesvietā līdz ārkārtas situācijas atcelšanai noteikta pazemināta minimālā pakalpojuma Skaidras naudas piegāde no PNS konta cena – 2% no izsniedzamās summas un ne mazāka kā 4,88 eiro. Papildus jāveic samaksa arī par skaidras naudas izmaksu no PNS konta 0,1% apmērā, bet ne mazāk kā 0,95 eiro, kas ir analoga maksa gan pasta nodaļā, gan arī klienta dzīvesvietā.

J. Vai Latvijas Pasts turpinās nodrošināt pensiju, pabalstu vai atlīdzību piegādi saņēmēja dzīvesvietā?
 
A. Pensiju, pabalstu vai atlīdzības piegāde saņēmēju dzīvesvietās Latvijas Pasts nodrošina līdzšinējā kārtībā – izmaiņas šī pakalpojuma sniegšanā patlaban nav plānotas.  
 
J. Kā es varu zināt, vai mana pasta nodaļa strādā līdzšinējā darba režīmā? 
 
A. Sakarā ar ārkārtas stāvokli un nepieciešamajiem pasākumiem koronavīrusa Covid-19 izplatības ierobežošanai Latvijas Pasts veicis izmaiņas pasta nodaļu darbalaikos. Rīgas 27.pasta nodaļa Akadēmijas laukumā 1, kas strādā Latvijas Zinātņu akadēmijas ēkā, līdz ārkārtas situācijas atcelšanai ir slēgta. 
 
 
Visa aktuālā informācija par pasta nodaļu darbību ir pieejama Latvijas Pasta mājaslapā www.pasts.lv sadaļā Pasta nodaļas, kā arī šo informāciju iespējams saņemt, sazinoties ar Latvijas Pasta Klientu centru: 27008001, 67008001, info@pasts.lv.
 
J. Manas teritorijas pasta pakalpojumu sniegšanas vieta laukos nedarbojas. Kā es varu saņemt pasta pakalpojumus? 

A. Klātienes pasta pakalpojumu sniegšana pašlaik ir apturēta tikai mazajās pasta pakalpojumu sniegšanas vietās lauku teritorijās, kas atrodas vietējo pašvaldību telpās un kas zemā pasta pakalpojumu pieprasījuma dēļ līdz šim strādāja tikai stundu dienā. Lielākā daļa šo pašvaldību iestāžu patlaban ir pārtraukušas savu darbību drošības apsvērumu dēļ.

Latvijas Pastam kopumā ir vairāk nekā 600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietu visā valstī, no kurām 357 ir pilna spektra tradicionālās pasta nodaļas un 253 – mazās pasta pakalpojumu sniegšanas vietas pašvaldību telpās, kur klātienes apkalpošana pašlaik ir pārtraukta.  Tāpat kā līdz šim, šajās mazo pasta pakalpojumu sniegšanas vietu teritorijās iedzīvotājiem iespējams pieteikt pasta pakalpojumu saņemšanu savā dzīvesvietā, piesakot pa tālruni. Precīzs saraksts ar šīm pasta pakalpojumu sniegšanas vietām un tālruņu numuriem, par kuriem pieteikt pakalpojumus, pieejams te.

 
Pastnieks klienta dzīvesvietā nodrošinās visus tos pasta pakalpojumus, kas bija pieejami pasta pakalpojumu sniegšanas vietā:  pastkaršu un vēstuļu nosūtīšanu, pastmarku un aplokšņu iegādi, sūtījumu piegādi, preses izdevumu abonēšanu, naudas pārvedumu un pensijas saņemšanu, komunālo un citu rēķinu apmaksu, iemaksas Pasta norēķinu sistēmas kontā u.c.
 
J. Kā es varu saņemt pasta pakalpojumus, ja mana pasta nodaļa ir pārtraukusi klientu apkalpošanu klātienē? 
 
A. Lai saņemtu pasta pakalpojumus, Latvijas Pasts aicina iedzīvotājus tos saņemt savā dzīvesvietā pie pastnieka. Pastnieks klienta dzīvesvietā nodrošina vēstuļu korespondences – pastkaršu, vēstuļu, sīkpaku – un paku nosūtīšanu, pastmarku un aplokšņu iegādi, sūtījumu piegādi, preses izdevumu abonēšanu, naudas pārvedumu un pensijas saņemšanu, komunālo un citu rēķinu apmaksu, iemaksas Pasta norēķinu sistēmas (PNS) kontā u.c. Ar pastnieka starpniecību iespējams saņemt arī skaidras naudas izmaksu no PNS konta. Šos pakalpojumus iespējams pieteikt, zvanot Latvijas Pasta Klientu centram pa tālruni 67008001 vai 27008001. 
 

J. Vai, piegādājot Eksprespasta sūtījumus, iespējama arī bezkontakta sūtījuma piegāde?

A. Jā, Eksprespasts klientiem piedāvā bezkontakta piegādi gadījumos, kad nav piemērota pēcmaksa un nav pievienoti līzinga dokumenti. Jāņem vērā, ka drošības apsvērumu dēļ šobrīd iespējami tikai bezskaidras naudas norēķini jeb maksājumi ar bankas karti.

J. Vai ārkārtas situācijas periodā ir plānotas izmaiņas pastmarku izdošanas plānā?

A. Latvijas Pasts 2020.gada maijā plāno izdot trīs jaunus pastmarku izdevumus –  ar divām pastmarkām tiks papildināta sērija Eiropa, viena pastmarka iekļauta Latvijas arhitektūras sērijā un viena pastmarka veltīta Starptautiskajam augu veselības gadam. Ievērojot valstī noteiktās drošības prasības koronavīrusa Covid-19 izplatības ierobežošanai, pastmarku pirmās dienas zīmogošanas pasākumi nenotiks, taču interesentus  par pastmarku zīmogošanas iespējām aicinām sazināties, rakstot uz e-pasta adresi: filatelija@pasts.lv. Sīkāka informācija šeit.  

 
J. Vai pasta nodaļu darbinieki, pastnieki un kurjeri ievēro drošības pasākumus koronavīrusa Covid-19 izplatības ierobežošanai?
 
A. Latvijas Pasts izvietojis saskarsmi ierobežojošas organiskā stikla aizsargplāksnes visās pasta nodaļās katrā Latvijas reģionā, kopumā aprīkojot 567 darbavietu visās vairāk nekā 340 funkcionējošās pasta nodaļās. Aizsargbarjeras palīdz minimizēt pasta nodaļas operatora un klienta saskarsmes iespējas un rada papildu drošību gan klientam, gan darbiniekam. 
 
Latvijas Pasta nodaļu darbiniekiem atbilstoši valstī izsludinātajiem ārkārtas situācijas nosacījumiem noteikti pastiprināti personiskās higiēnas un pasta nodaļu inventāra papildu dezinfekcijas pasākumi. Arī visi pastnieki ir attiecīgi informēti un apgādāti ar dezinfekcijas un citiem drošības līdzekļiem personiskajai lietošanai. Analogi drošības līdzekļi piemēroti arī šķirošanas kompleksa darbiniekiem.  
 
Arī Eksprespasta kurjeri šobrīd higiēnas prasību ievērošanai pievērš īpašu uzmanību. Kurjeriem ir nodrošināti papildu dezinfekcijas līdzekļi un noteikti pastiprināti dezinfekcijas pasākumi – regulāri dezinficētas rokas un inventārs, tajā skaitā mobilie un karšu termināļi.
 
Rūpējoties par darbinieku un klientu drošību, ikdienas pienākumu veikšanā Latvijas Pasta kurjeri, šoferi, dispečeri un pastnieki izmanto īpašus sejas vairogus.
 
Ārkārtas apstākļos visi Latvijas Pasta pakomāti tiek pastiprināti tīrīti un dezinficēti.
 
Latvijas Pasts aicina klientus būt saprotošiem un, apmeklējot pasta nodaļu, stingri ievērot visus drošības pasākumus – neapmeklēt pasta nodaļu ar slimības simptomiem, nedrūzmēties un ievērot divu metru distanci, savu kārtu uzgaidīt nodaļas ārpusē, maksimāli izmantot iespēju pakalpojumiem pasta nodaļās pieteikties attālināti, kā arī lietot individuālos aizsardzības līdzekļus un ievērot nepieciešamo higiēnu.
 
J. Vai ar pasta sūtījumiem iespējams izplatīt koronavīrusu Covid-19?
 
A. Atbilstoši informācijai, ko Latvijas Pasts ir saņēmis no Slimību profilakses un kontroles centra, iespēja inficēties no pasta sūtījumiem ir maza, un uz pasta sūtījumiem nekādi ierobežojumi neattiecas, tāpat nav saņemtas nekādas starptautiskas indikācijas, ka pastāvētu šāds risks. Tādēļ, kā visiem visiem valsts iedzīvotājiem, ir svarīgi arī pasta darbiniekiem nenākt uz darbu slimiem, un Latvijas Pasts maksimāli to kontrolē, nodrošinot, ka uzņēmuma darbinieki slimi uz darbu nenāk. 

Tajā pašā laikā katra sūtījuma – vēstules vai preses izdevuma – dezinfekcijas nepieciešamība noteikti būtu jāapsver katram gala saņēmējam, arī pašam ievērojot individuālo higiēnu un mazgājot un dezinficējot rokas. Lai arī Latvijas Pastā sūtījumi tiks pieņemti un sašķiroti cimdos un arī pastnieks ievietos sūtījumu pastkastītē cimdos, tomēr jāņem vērā, ka preses izdevums vispirms tiek drukāts tipogrāfijā, šķirots servisā ārpus Latvijas Pasta un tikai pēc tam piegādāts mums. Līdzīgi kā ar piena vai miltu paku veikalā – līdz veikalam tā nonāk pa noteiktu piegādes ķēdi. 

Tāpēc galasaņēmējam pašam jāizvērtē un jāparūpējas par preces vai sūtījuma dezinfekciju, iespējams, noturēšanu sava veida karantīnā. Latvijas Pasts visus no ārvalstīm saņemtos sūtījumus šādā karantīnā īpašās teltīs ārpus telpām un bez saskarsmes ar darbiniekiem notur līdz 72 stundām. Arī adresāta pastkastītes noteikti būtu dezinficējamas, līdzīgi kā Latvijas Pasts regulāri dezinficē savus pakomātus. Mūsu pastnieki ir nodrošināti ar cimdiem un dezinfekcijas līdzekļiem individuālai lietošanai, bet šajā ārkārtas situācijā svarīgi katram pašam izvērtēt visus iespējamos riskus un katram individuāli rīkoties tā, lai tos maksimāli novērstu.