Biežāk uzdotie jautājumi un atbildes ārkārtas situācijas apstākļos sakarā ar Covid-19 izplatību un noteiktajiem ierobežojumiem

Biežāk uzdotie jautājumi un atbildes ārkārtas situācijas apstākļos sakarā ar Covid-19 izplatību un noteiktajiem ierobežojumiem
Ņemot vērā valstī izsludināto ārkārtas stāvokli saistībā ar koronavīrusa Covid-19 izplatības ierobežošanu, Latvijas Pasts apkopojis biežāk uzdotos jautājumus un atbildes par pasta pakalpojumu pieejamību. Citos jautājumos Latvijas Pasts aicina sazināties ar Klientu centru:  27008001, 67008001, info@pasts.lv
 
J. Man ir pienācis pasta sūtījums, taču šobrīd nevēlos apmeklēt pasta nodaļu. Kādas ir alternatīvas sūtījuma saņemšanai?
 
A. No 2020.gada 16.marta stājas spēkā jauna kārtība sūtījumu uzglabāšanai pasta nodaļās – līdzšinējo 30 dienu vietā sūtījumi tiks uzglabāti 60 dienu, un šo pakalpojumu klienti var saņemt bez maksas. Līdz šim par sūtījumu uzglabāšanu pasta nodaļās ilgāk par 10 dienām no klientiem tika iekasēta pakalpojuma maksa. Līdz ar jauno kārtību klientiem nav steidzami jāapmeklē pasta nodaļa sūtījuma saņemšanai, jo 60 dienu periodā tie netiks nosūtīti atpakaļ izsūtītājam un bez maksas glabāsies nodaļā.
 
Lai nebūtu jāuzkavējas pasta nodaļā, Latvijas Pasts aicina izmantot uzņēmuma mobilās lietotnes iespējas, kas ļauj pakalpojumiem pieteikties attālināti un nodaļā ierasties tieši uz sava pakalpojuma saņemšanu. Attālināti pieteikties pakalpojumiem iespējams 86 lielākajās un noslogotākajās pasta nodaļās visā Latvijā; šo nodaļu saraksts pieejams te
 
Kā alternatīvu reģistrētu sūtījumu saņemšanai pasta nodaļās Latvijas Pasts iesaka šo sūtījumu pārvirzīšanu uz  jebkuru no Latvijas Pasta pakomātiem visā valstī, izmantojot uzņēmuma mobilo lietotni. Latvijas Pasts nodrošina iespēju mobilajā lietotnē attālināti pārvirzīt jebkuru izsekojamu, ierakstītu vai apdrošinātu pasta sūtījumu uz kādu no uzņēmuma 61 pakomāta visā Latvijā. 
 
Tā kā pieprasījums sūtījumu saņemšanai pakomātos šobrīd ir būtiski pieaudzis, nereti tajos veidojas sastrēgumi, jo daļa sūtījumu netiek izņemti laikus, neļaujot sūtījumus saņemt citiem klientiem. Tāpēc pieņemts lēmums no 2020.gada 23.marta līdz ārkārtas situācijas atcelšanai sūtījumus pakomātos uzglabāt trīs dienas, ļaujot sūtījumus pakomātos saņemt maksimāli lielam klientu skaitam. Jaunais uzglabāšanas termiņš attieksies uz sūtījumiem, kas pakomātos tiks ievietoti no 23.marta. Sīkāka informācija pieejama šeit
 
Vienlaikus Latvijas Pasts lūdz klientus, kas izmanto uzņēmuma pakomātus, sūtījumus no tiem izņemt savlaicīgi, lai tie neuzkrātos un savus sūtījumus pakomātos varētu saņemt arī citi klienti. 
 
J. Vai obligāti ir jāapmeklē pasta nodaļa, lai saņemtu pensiju no Pasta norēķinu sistēmas (PNS)?
 
A. Klientiem, kas pensijas un pabalstus saņem PNS, nav obligāti jādodas uz pasta nodaļu to saņemšanai. Latvijas Pasts šo pakalpojumu nodrošina arī klienta dzīvesvietā, un izmaksu no PNS konta iespējams pieteikt Latvijas Pasta Klientu centrā: 27008001, 67008001, info@pasts.lv. Piesakot piegādi dzīvesvietā līdz 2020.gada 27.martam noteikta pazemināta pakalpojuma Skaidras naudas izmaksa no PNS konta cena – 4,88 eiro. Šajā laikā Latvijas Pasts monitorēs šī pakalpojuma pieprasījumu un apzinās savus resursus šā pakalpojuma turpmākai nodrošināšanai atkarībā no pieprasījuma.
 
J. Vai Latvijas Pasts turpinās nodrošināt pensiju, pabalstu vai atlīdzību piegādi saņēmēja dzīvesvietā?
 
A. Pensiju, pabalstu vai atlīdzības piegāde saņēmēju dzīvesvietās Latvijas Pasts nodrošinās līdzšinējā kārtībā – izmaiņas šī pakalpojuma sniegšanā patlaban nav plānotas.  
 
J. Kā es varu zināt, vai mana pasta nodaļa strādā līdzšinējā darba režīmā? 
 
A. Sakarā ar ārkārtas stāvokli un nepieciešamajiem pasākumiem koronavīrusa Covid-19 izplatības ierobežošanai Latvijas Pasts no 2020.gada 21.marta pārtrauc visu pasta nodaļu darbību sestdienās un svētdienās, kā arī virknei nodaļu tirdzniecības centros no 17.marta visā valstī saīsina darbalaiku. Rīgas 27.pasta nodaļa Akadēmijas laukumā 1, kas strādā Latvijas Zinātņu akadēmijas ēkā, līdz 14.aprīlim tiek slēgta. Pasta nodaļu saraksts, kam mainās darbalaiks darbdienās, pieejams te. Sīkāka informācija par darbalaika izmaiņām pieejama šeit
 
Visa aktuālā informācija par pasta nodaļu darbību ir pieejama Latvijas Pasta mājaslapā www.pasts.lv sadaļā Pasta nodaļas, kā arī šo informāciju iespējams saņemt, sazinoties ar Latvijas Pasta Klientu centru: 27008001, 67008001, info@pasts.lv.
 
J. Manas teritorijas pasta pakalpojumu sniegšanas vieta laukos nedarbojas. Kā es varu saņemt pasta pakalpojumus? 

A. Klātienes pasta pakalpojumu sniegšana pašlaik ir apturēta tikai mazajās pasta pakalpojumu sniegšanas vietās lauku teritorijās, kas atrodas vietējo pašvaldību telpās un kas zemā pasta pakalpojumu pieprasījuma dēļ līdz šim strādāja tikai stundu dienā. Lielākā daļa šo pašvaldību iestāžu patlaban ir pārtraukušas savu darbību drošības apsvērumu dēļ.

Latvijas Pastam kopumā ir vairāk nekā 600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietu visā valstī, no kurām 357 ir pilna spektra tradicionālās pasta nodaļas un 253 – mazās pasta pakalpojumu sniegšanas vietas pašvaldību telpās, kur klātienes apkalpošana pašlaik ir pārtraukta.  Tāpat kā līdz šim, šajās mazo pasta pakalpojumu sniegšanas vietu teritorijās iedzīvotājiem iespējams pieteikt pasta pakalpojumu saņemšanu savā dzīvesvietā, piesakot pa tālruni. Precīzs saraksts ar šīm pasta pakalpojumu sniegšanas vietām un tālruņu numuriem, par kuriem pieteikt pakalpojumus, pieejams te.

Pastnieks klienta dzīvesvietā nodrošinās visus tos pasta pakalpojumus, kas bija pieejami pasta pakalpojumu sniegšanas vietā:  pastkaršu un vēstuļu nosūtīšanu, pastmarku un aplokšņu iegādi, sūtījumu piegādi, preses izdevumu abonēšanu, naudas pārvedumu un pensijas saņemšanu, komunālo un citu rēķinu apmaksu, iemaksas Pasta norēķinu sistēmas kontā u.c.
 
J. Kā es varu saņemt pasta pakalpojumus, ja mana pasta nodaļa ir pārtraukusi klientu apkalpošanu klātienē? 
 
A. Lai saņemtu pasta pakalpojumus, Latvijas Pasts aicina iedzīvotājus tos saņemt savā dzīvesvietā pie pastnieka. Pastnieks klienta dzīvesvietā nodrošina pastkaršu un vēstuļu nosūtīšanu, pastmarku un aplokšņu iegādi, sūtījumu piegādi, preses izdevumu abonēšanu, naudas pārvedumu un pensijas saņemšanu, komunālo un citu rēķinu apmaksu, iemaksas Pasta norēķinu sistēmas (PNS) kontā u.c. Ar pastnieka starpniecību iespējams saņemt arī skaidras naudas izmaksu no PNS konta. Šos pakalpojumus iespējams pieteikt, zvanot Latvijas Pasta Klientu centram pa tālruni 67008001 vai 27008001. 
 
J. Vai ar Latvijas Pasta starpniecību iespējams nosūtīt pasta sūtījumus Latvijā un uz ārvalstīm?
 
A. Lai gan drošības apsvērumu dēļ atcelti starptautiskie pasažieru aviopārvadājumi, ar kuriem lielākajā daļā pasaules valstu piegādā pasta sūtījumus, Latvijas Pasts patlaban ir atradis alternatīvus risinājumus pārrobežu sūtījumu piegādei, un sūtījumu piegāde adresātiem ārvalstīs tiek nodrošināta. Vienlaikus jāņem vērā, ka šīs piegādes notiek ar kavējumiem, ievērojot daudzās valstīs noteiktos ierobežojumus koronavīrusa Covid-19 izplatības novēršanai.

Iekšzemes piegādes saņēmējiem Latvijā tiek nodrošināta pilnībā, taču drošības pasākumu dēļ to piegādes laiks var būt ilgāks – tātad abonētie preses izdevumi, vēstules, sīkpakas un visi citi sūtījumi tiek piegādāti līdzšinējā kārtībā. 

 

J.  Vai joprojām iespējams nosūtīt un saņemt arī eksprespasta sūtījumus uz ārvalstīm? 

A. Šobrīd saņemtie ārvalstu sūtījumi tiek piegādāti uz visiem pieprasītajiem galamērķiem, neskatoties uz to, ka ārkārtas situācijas dēļ iespējama piegāžu aizkavēšanās. Šie jautājumi šobrīd tiek aktīvi risināti un nepieciešamības gadījumā tiek meklētas alternatīvas. Ņemot vērā ārkārtas situāciju, aicinām sekot līdzi Eksprespasta un Latvijas Pasta sociālo tīklu kontiem, kuros operatīvi tiek ievietoti visi aktuālie jaunumi. 
 
Eksprespasts klientiem piedāvā arī bezkontakta piegādi gadījumos, kad nav piemērota pēcmaksa un nav pievienoti līzinga dokumenti. Jāņem vērā, ka drošības apsvērumu dēļ šobrīd iespējami tikai bezskaidras naudas norēķini jeb maksājumi ar bankas karti. 
 
 
J. Vai ārkārtas situācijas periodā ir plānotas izmaiņas pastmarku izdošanas plānā?
 
A. Sakarā ar ārkārtas situāciju valstī un koronavīrusa Covid-19 izplatības ierobežošanu līdz 2020.gada 14.aprīlim visi pastmarku izdošanas un zīmogošanas pasākumi ir atcelti. Pastmarku izdošanas aktualitātēm iespējams sekot līdzi šeit
 
J. Vai pasta nodaļu darbinieki, pastnieki un kurjeri ievēro drošības pasākumus koronavīrusa Covid-19 izplatības ierobežošanai?
 
A. Latvijas Pasts lielākajās pasta nodaļās izvietojis saskarsmi ierobežojošas organiskā stikla plāksnes, tādā veidā paredzot aprīkot kopumā 500 darbavietu aptuveni 300 pasta nodaļās. Aizsargbarjeras palīdz minimizēt pasta nodaļas operatora un klienta saskarsmes iespējas. Precīzs pasta nodaļu saraksts katrā reģionā, kur tiek izliktas aizsargbarjeras, pieejams šeit.
 
Latvijas Pasta nodaļu darbiniekiem atbilstoši valstī izsludinātajiem ārkārtas situācijas nosacījumiem noteikti pastiprināti personiskās higiēnas un pasta nodaļu inventāra papildu dezinfekcijas pasākumi. Arī visi pastnieki ir attiecīgi informēti un apgādāti ar dezinfekcijas un citiem drošības līdzekļiem personiskajai lietošanai. Analogi drošības līdzekļi piemēroti arī šķirošanas kompleksa darbiniekiem.  
 
Arī Eksprespasta kurjeri šobrīd higiēnas prasību ievērošanai pievērš īpašu uzmanību. Kurjeriem ir nodrošināti papildu dezinfekcijas līdzekļi un noteikti pastiprināti dezinfekcijas pasākumi – regulāri dezinficētas rokas un inventārs, tajā skaitā mobilie un karšu termināļi.
 
Ārkārtas apstākļos visi Latvijas Pasta pakomāti tiek pastiprināti tīrīti un dezinficēti.
 
Latvijas Pasts aicina klientus būt saprotošiem un, apmeklējot pasta nodaļu, stingri ievērot visus drošības pasākumus – neapmeklēt pasta nodaļu ar slimības simptomiem, nedrūzmēties un ievērot divu metru distanci, savu kārtu uzgaidīt nodaļas ārpusē, maksimāli izmantot iespēju pakalpojumiem pasta nodaļās pieteikties attālināti, kā arī lietot individuālos aizsardzības līdzekļus un ievērot nepieciešamo higiēnu.
 
J. Vai ar pasta sūtījumiem iespējams izplatīt koronavīrusu Covid-19?
 
A. Atbilstoši informācijai, ko Latvijas Pasts ir saņēmis no Slimību profilakses un kontroles centra, iespēja inficēties no pasta sūtījumiem ir maza, un uz pasta sūtījumiem nekādi ierobežojumi neattiecas, tāpat nav saņemtas nekādas starptautiskas indikācijas, ka pastāvētu šāds risks. Tādēļ, kā visiem visiem valsts iedzīvotājiem, ir svarīgi arī pasta darbiniekiem nenākt uz darbu slimiem, un Latvijas Pasts maksimāli to kontrolē, nodrošinot, ka uzņēmuma darbinieki slimi uz darbu nenāk. 

Tajā pašā laikā katra sūtījuma – vēstules vai preses izdevuma – dezinfekcijas nepieciešamība noteikti būtu jāapsver katram gala saņēmējam, arī pašam ievērojot individuālo higiēnu un mazgājot un dezinficējot rokas. Lai arī Latvijas Pastā sūtījumi tiks pieņemti un sašķiroti cimdos un arī pastnieks ievietos sūtījumu pastkastītē cimdos, tomēr jāņem vērā, ka preses izdevums vispirms tiek drukāts tipogrāfijā, šķirots servisā ārpus Latvijas Pasta un tikai pēc tam piegādāts mums. Līdzīgi kā ar piena vai miltu paku veikalā – līdz veikalam tā nonāk pa noteiktu piegādes ķēdi. 

Tāpēc galasaņēmējam pašam jāizvērtē un jāparūpējas par preces vai sūtījuma dezinfekciju, iespējams, noturēšanu sava veida karantīnā. Latvijas Pasts visus no ārvalstīm saņemtos sūtījumus šādā karantīnā īpašās teltīs ārpus telpām un bez saskarsmes ar darbiniekiem notur līdz 72 stundām. Arī adresāta pastkastītes noteikti būtu dezinficējamas, līdzīgi kā Latvijas Pasts regulāri dezinficē savus pakomātus. Mūsu pastnieki ir nodrošināti ar cimdiem un dezinfekcijas līdzekļiem individuālai lietošanai, bet šajā ārkārtas situācijā svarīgi katram pašam izvērtēt visus iespējamos riskus un katram individuāli rīkoties tā, lai tos maksimāli novērstu.